15 Ekim 2010 Cuma

Bebeğe kendi kendine uyuma nasıl öğretilebilir?



"Bebeğin uykusu nasıl olmalı"  başlıklı yazımda kızımı kendi kendine uyumaya nasıl ikna ettiğimi ayrı bir yazının konusu yapacağımı belirtmiştim. Gelgelelim içimden bu konuda yazı yazmak gelmedi, çünkü hep bir adım ileri bir adım geri gittik.

Kızım 4. aydan itibaren 9. ayın sonuna kadar kendi kendine, tamamen bağımsız uyumayı başarıyordu. Fakat sonrasında hareketlenmeye, ayağa kalkmaya, yürümeye başladı; kendi iradesini kullanabildiğini fark etti ve ben de uyuması için onu her seferinde ikna etmek zorunda kaldım :) Yani o bağımsız uyumaların sonuna geldik ne yazık ki...

Şu anda düşününce tamamen bağımsız uyuması için hiç zorlamayabilirmişim diyorum kendi kendime, neticede toplam 5 ay kadar tam bağımsız uyuyabildi. Ama belki bu tecrübesinin ileride tekrar tam bağımsız uyumaya geçmesinde faydası olur, bilemiyorum. Yine de her annenin kendine ayıracak vakit bulma ve deliksiz gece uykusu alma konusunda yanıp öldüğü bir dönemde 5 ay kadar rahat ettim.

Güncelleme: Kızım şu anda 3 yaşında. Çoğunlukla kendi yatağında uyuyor ama gece, beni de yanına çağırıyor. Kızım iradesini belli etmeye başladıktan sonra, o nasıl istiyorsa öyle uyuduk. Ama sanırım bağımsız uyuyabilme becerisi edinmiş olması nedeniyle hiçbir zaman uyku sorunu yaşamadı. Ayrıca şimdi şimdi görebiliyorum ki bağımsız uyuyabilmek hem kendine güvenini geliştirdi hem de tek başına rahatça gözlerini kapayıp rüyalar alemine gidebileceğine ikna olması blinçaltına, bu dünyanın güvenilir bir yer olduğu fikrini yerleştirdi. Bunlar sadece kızımda gördüklerim elbette, belki de yanlış yorumluyor da olabilirim. Ama sırf bu nedenlerle, ikinci çocuğumu da iyi gözlemleyip, onun kabul edbeileceği şekilde uyku eğitimini muhakkak vermeyi planlıyorum. Uyku eğitimi olmadan ne kızım fiziken bu kadar iyi gelişen bir bebek olabilirdi, ne de ben sakin bir anne olabilirdim. Bu nedenle treddütte olan varsa, uyku eğitimini muhakkak öneriyorum.

Daha önceki yazılarımda da belirttiğim gibi kızımı ilk 3 ay her türlü yöntemle uyuttum. Daha sonra kendi kendine uyumayı öğretmeyi kafama koydum. Annemin "O henüz bir bebek, sense annesin. Onu oyalayıp uyutmayı başaracak bir yol bulabilirsin" telkinleri ile kızımı uyutma çabalarına başladım. Daha sonra Tracy Hogg'un da benim uyguladığım yöntemleri önerdiğini gördüm. Demek ki aklın yolu birmiş: 
  • Öncelikle bebeklerin iki veya üç farklı konuya aynı anda odaklanmaları mümkün değil. Mesela kakasını yapan bir bebek meme emmeyi kesecektir; çünkü ikisine birden odaklanması mümkün değildir. Bu mantıktan hareketle henüz dört ay civarındaki bir bebeği kendi kendine uyumaya ikna edebilmek için her zaman uyguladığınız uyku ritüelini uygulayıp bebeği yatağa yatırdıktan sonra, ağlamaya başladığında dikkatini dağıtmanız yeterli olacaktır. Bunun için bebeğin verdiği tepkilere uygun olarak şu üç unsurdan yaralanılabilir:
  1. Görüntü: Bebek, gözleri açık olarak ağlıyorsa ellerinizle, bir oyuncakla ya da bir dönence ile ani bir görüntü verip dikkatini dağıtabilirsiniz.
  2. Ses: Örneğin yatağın tahtasına vurup, yatağın örtülerine tırnaklarınızı sürtüp ya da ıslık çalıp ses çıkarabilir ve böylece bebeğin dikkatini dağıtıp ağlamasını kesebilirsiniz. 
  3. Dokunma: Bu da Anadolu'da uygulandığı gibi bebeğin poposuna pıt pıt vurarak sağlanabilir.
Tracy Hogg bu yönteme "şşt-pat" yöntemi diyor. Yani bir yandan bebeğin kulağına pişş pişş diye ses verip, diğer yandan da sırtına hafif hafif vurursanız bebek 3. bir şeye yani ağlamaya konsantre olamayacağından ağlamayı kesip uykuya dalacaktır. Ki zaten ilk 3 ayın içinde de pek çok anne, neredeyse tamamen dürtüsel olarak, bebeğini kucağında hafif hafif sallayarak piş pişş yapar ve poposuna hafif hafif vurur. Ki işte bu hareket de yukarıda anlattığım her 3 yöntemin birlikte uygulanmasıdır. 4. aydan sonra ise bu hareketi bebek yatağında kendi kendine yatarken uygulamak gerekiyor.

  • Altı ayı geçmiş bir bebeği de aynı yöntemlerle ikna etmek mümkünse de dikkat edilmesi gereken bir husus var ki o da artık bebeğin oyun oynamaya müsait oluşudur. Şöyle ki; bebek sizin uyutma girişiminizi oyun olarak algılayabilir. Bu nedenle bu yöntemleri artık sadece bebek ağladıkça uygulamak gerekiyor. Bebek ağlamayı kestiğinde sizin de ses, görüntü veya dokunma hissi vermeyi kesmeniz gerekiyor. Bebek tekrar ağlamaya başladığında ise tekrar sizin de dikkat dağıtmaya başlamanız lazım. Sonunda bebek pes edip uyumaya çalışmayı yeğleyecektir :)
Bu yöntem de Tracy Hogg'un yatır-kaldır yöntemine benziyor. Ancak Tracy Hogg'un yöntemi benim omuzda uyumayı ve kucakta tutulmayı sevmeyen kızımı iyice sinirlendirmekten başka işe yaramadı. Ben de kızımı kucağıma almadan yatıştırmanın yöntemini bu şekilde buldum.
  • http://www.pratikanne.com/ çocuklarını müzikle uyumaya alıştırdığını yazmıştı; ben bu detayı fazla önemsememiştim zamanında. Ama kızımı kendine kendine uyumaya alıştırıp da sonrasında yanında durmayıp, tam bağımsız olarak kendisinin uyumasını beklediğim dönemde müzik çok işime yaradı. Kızımı yatağına yatırıp odasından çıkacağım zaman onun dikkatini toplayacağı bir odağa ihtiyacı oluyordu. Müzik bu iş için biçilmiş kaftan. Çünkü eğer kızım ben odadan çıkarken arkamdan ağlamaya başlarsa ancak onun sesinden daha yüksek volümde çıkan bir müzik sesi onun dikkatini kendine çekebiliyordu. Zira kızım, ben odada yokken oyuncaklara vs pek de itibar etmiyordu. Ayrıca bebeklerin uyku ritmi 40-45 dakikada bir uyanıp tekrar dalmak şeklinde sürüyor. Özellikle gündüz uykularında 45 dakika sonra uyanan bir bebek eğer tekrar uykuya dönemezse ağlamaya başlar ama eğer onun sesinden yüksek bir müzik sesi dikkatini çekerse durup dinlemeye başlar ve uyumaya devam eder. Keşke pratikanne'yi en başından dinleseymişim demiştim kendi kendime, müziğin bu kadar işe yaradığını fark ettikten sonra.
 Ben kızıma bir mp3 çalar aldım. İçine değişik türde şarkılar doldurdum. Özellikle çok farklı parçalar seçtim ki biri olmasa diğeri dikkatini çeksin. Hiç tahmin etmeyeceğiniz parçalar hoşlarına gidebiliyor. Bizim kız bir Afrika parçasına aşık mesela. Bütün yaz tatilimiz boyunca o şarkı ile uyudu ve eşim "Bize hangi kabilden olduğumuzu soracaklar yakında" diye söylenip duruyordu. Ayrıca ninni söylüyorum kızıma. Kendi sesinizden alıştığı bir ninniyi kaydedip, dinletmek de çok işe yarayan bir çözüm. Özellikle 45 dakika sonra uyandığında gözlerini açmadan sizi yanında sanarak uyumaya devam edebilir.

Müziği bebek uyurken kapatmamak gerekiyor. Farklı müzik türlerini dinlemek zaten bebeğinizin zeka gelişimine de katkı sağlayacaktır.
  • Ayrıca oyuncağı ile uyumayı seçen bir bebek siz yanında durmadan, tam bağımsız olarak uyumayı daha kolay öğrenecektir. Ama yine de bebeğin yatağında oyuncak bulundururken dikkat edin, uyumak yerine oyuncaklarla oyun oynamayı tercih edip uykusunu tamamen dağıtabilir. Ben kızımın hiçbir zaman kendine bir uyku arkadaşı seçmeyeceğini düşünürken, 12. ayında kızım kendine bir uyku arkadaşı seçti. Hem de benim teklif ettiğim bütün yumuşak uyku arkadaşlarını reddedip, hiç beklemediğim bir anda, benim bebekliğimden kalma ahı gitmiş vahı kalmış bir oyuncak bebeği yatağına aldı. Gündüz hiç oynamadığı ve hiç aramadığı bu bebeği, gece muhakkak yanına istiyor artık. Sabah bizim yatağımıza gelmek için kalktığında da, bebeğini de kendisiyle birlikte getiriyor muhakkak.
  • Gelelim 9 ay ve sonrasına: Kızım hareketlenmeye başladı. Uyku düzeni şaşmaya başladı. Önce sabah uykularında hamakta sallanarak uyumaya başladı. Sonrasında 11 ve 12. aylarda (tam yürüme becerisi kazanmaya başladığı dönem öncesinde) uyumamak için direnmeye, daha çok yürüme antrenmanı yapmak istemeye başladı. Bu dönemde onu uyuması için ikna etmem gerekti. Kimi zaman meme vererek sakinleştirdim, kimi zaman hamakta salladım, kimi zaman beraber uyudum, kimi zaman sadece 2 dakika ağlamaya bıraktım ve her seferinde uyumaya ikna ettim. Bu dönemde özellikle yatağın etrafında oynayacağı hiçbir şey bırakmadım ki oynamaya dalmasın. Aklınıza gelmeyecek şeyler, bir oyuncak haline gelebilir. Bir ara yatağın etrafındaki koruyucu yastıkları bile söktüm, zira ayağını o yastıkların arkasına soka çıkara saatlerce oynayabiliyordu.
Bu dönemde dikkat edilmesi gereken nokta çocukla inatlaşmamak... Ancak eğer uykusu olduğundan ve esasen uyumak istediğinden kesinlikle eminseniz Tracy Hogg'un yatır-kaldır yöntemi başarılı oluyor. Bu dönemde bebeğin kendi kendine kalkmasını bekliyorsunuz, kalkar kalkmaz ise tekrar yatırıyorsunuz. En fazla 5-10 denemede bebek pes edip uykuya yatıyor :) 
Ama dikkat ettiyseniz sonuçta bebeğim artık tam bağımsız uyuyamıyor. Yani öyle yatağına bırakıp da müziğini açıp çıkamıyorum. Daha ne kadar böyle sürecek bilemiyorum. Eğer bir gün kızım tekrar tam bağımsız uyumaya geçerse buradan sizinle paylaşırım (umarım bir gün)...

Ha, "Bu kadar uğraşacağıma bebeği ayağımda ya da kucağımda sallayarak, meme vererek, yanımda yatırarak ya da ağlamaya bırakarak uyuturum" da diyor olabilirsiniz. Bu durumda bir sonraki hamlenizi iyi düşünmenizi tavsiye ederim.
  • Bebeğini ayağında sallayan arkadaşlarım bebek 1 yaşını geçip de ağırlaşmaya başladığında çok yıprandılar. Gece uyanan bebek tekrar uyumak için sallanmayı talep etmeye başladı. Ayrıca ilk zamanlar sallanarak iki dakikada uyuyan bebek, tüm diğer tiryakiler gibi :) gitgide miktarı arttırmak istedi. Sallama süresi uzadıkça anne fiziken yorulmaya  ve annenin sinirleri yıpranmaya başladı. Sonunda sallamaya alıştırdıklarına pişman oldular. Ben şahsen 9 yaşına kadar sallanmışım :) Sallanmayı hala çok severim. Kızımı da sallıyorum ama hamakta. Bebeğini illa sallayarak uyutmak isteyen herkese hamak tavsiye ederim, ayakta sallamak gitgide zorlaşıyor fiziken. 
  • Kucakta sallayarak bebeklerini uyutan arkadaşlarım ise ayaklarında sallayanlardan çok daha çabuk pes ettiler. Hele çalışan anneler için kucakta uyutmak tam bir işkence. Bebek 3 kilo iken kucakta uyuyan bir kedi yavrusu görüntüsünde oluyor ama 13 kiloya vardığında, kucakta uyuyan bir dana olarak pek de sevimli gelmiyor :) 13 kilo bir ağırlığı saatlerce kucakta taşımak zor. Kucakta uyumaya alışmış bir çocuğu başka türlü uyumaya ikna etmek zor. Genellikle yüzüstü uyumayı seven çocuklar kucakta uyumaktan hoşlanıyorlar. Kucakta uyuyakalan çocuğu yatağa yatırmak ve bu sırada uyandırmamak da çok zor.
  • Meme vererek uyutuyorsanız çocuğunuzun huyunu suyunu iyi bilmelisiniz. Mesela ben meme emerek uykuya dalarmışım ama annem yatağıma yatırdıktan sonra sabaha kadar uyurmuşum. Benim kızım da bir süre emerek uyudu. Sonra fark ettim ki, ne zaman emerek uyutsam çocuk gece boyunca her uyandığında, tekrar dalmak için meme istiyor. Bunu beslenmek için değil (4. aydan itibaren gece beslenmelerini kesmiştim) beni emzik olarak kullandığından yapıyordu. Bunun sağlıklı olmadığına karar verdim ve emerek uyutmayı yavaş yavaş kestim. Kızım şu anda 18 aylık ve gecede 10 ila 12 saat arası kesintisiz uyuyor. 
  • Aile yatağını tercih eden aileler var. Ya da babayı yataktan şutlayıp bebeği ile uyuyan anneler :) Bu kararı vermeden önce de iyi düşünmek gerekiyor. Özellikle çalışan anneler için bebeği ile birlikte uyumak iyi bir çözüm olabilir. Zira çocuk da anne de birbirlerini özlüyorlar ve bu açığı gece boyunca kapatmaya çalışıyorlar. Ayrıca annesi çalışan her çocuk geceleri muhakkak uyanıyor. Ama gece boyu annesinin yanın da yatan bebek muhakkak uyandığında meme istiyor. Bu durum zaman ilerledikçe anneyi uykusuz bırakıp, yorabilir. Ayrıca yine bir annenin sayfasında gece boyu ağzında meme ile uyuyan çocuğunun damak yapısının aynen uzun süre emzik emenlerde olduğu gibi bozulduğunu okudum. Bir diğeri ise gece boyu meme alan bebeğinin süt dişlerinde çokça çürük olduğunu yazıyordu. Ben insan vücudunda hasar meydana getiren hiçbir hareketin doğru ve sağlıklı olduğuna inanmıyorum. Demek ki bebeğe gece boyunca meme vermek sağlıklı bir durum değil. Eğer bebeğiniz yanınızda yatarken gece boyu sıklıkla uyanıp meme istiyorsa bir daha düşünün. Belki aynı odada ama kendi yatağında (mesela bir park yatakta) yatması sizin için daha doğru bir seçenek olabilir.
  • Ağlamaya bırakmak bazı bebeklerde işe yarıyor. Bir arkadaşım kızını 6 aylıkken sadece yarım saatliğine ağlamaya bırakmıştı. Kızı şu anda 3 yaşında ve 6. ayından bu yana yatırdıkları yerde kendi kendine uyuyabiliyor. Ama her bebekte ve annede işe yaramıyor bu yöntem ne yazık ki. Bebeğin de annenin de karakterlerinin bu yönteme uygun olması lazım. Bu yöntem hakkında: Bebeğin anneye olan güvenini kırar diyorlar. Bebeği ile aynı yatakta yatanlar için de: Bebek anneye bağımlı olur, yarın öbür gün psikolojik sorunları olur diyorlar. Ben her iki yöntem için de şöyle düşünüyorum: Bebeğin anneye olan güveninin sarsılması, bebeğin anneye bağımlı olması ve bir şekilde psikolojik sorunları olması sadece anne ile yatıp yatmamasına ya da sadece 1 defa yarım saat ağlamaya bırakılmasına bağlı olamaz. Nihayetinde bir insan evladından bahsediyoruz. Anne ile olan ilişkisinde pek çok değişken var. Sadece uyku metodu bebeğin psikolojisini bu kadar da çok etkiliyor olamaz. Anneye olan güveni tazeleyecek pek çok unsur olabildiği gibi, anneye bağımlılığını engelleyecek de pek çok husus tespit edilebilir. Önemli olan anne ile bebek arasındaki ilişkinin güven bağına dayanmasıdır.
Kendimizden haber verecek olursam: Kızım şu anda 18 aylık. 12-14 ay arasında (yürümeye başladıktan sonra) çok zorlu bir 3 ay geçirdik. Yanıma yatırdım, yanına yattım, yer yatağında yattık vs vs. Sonunda o günler geride kaldı. 15. ayından bu yana tekrar rutine oturduk: Kızımı öğlen ablası hamakta sallayarak uyutuyor; ve kızım 2 saatlik uykusunu hamakta geçiriyor. Akşamları ise uyku ritüelimizden sonra beraber kızımın yatağına giriyoruz; kızım meme emiyor (eskiden emerken uyuyakalmamasına dikkat ediyordum, şimdi kendiliğinden bırakıyor memeyi); oyuncak bebeğine sarılıyor ve benden şarkı söylememi istiyor. Ben şarkı söylerken dalıyor uykuya, ben de yataktan çıkıyorum. Yataktan indiğimi fark ediyor ama arkasını dönüp uyuyor. Bazen arkamdan kalkıp ağlıyor ama ben kapıyı kapatır kapatmaz yatıp uyumasına devam ediyor.

Bir de şu bebeğin ağlaması ile ilgili bir şey eklemek istiyorum. Her anne bu ayrımı yapar zaten sanıyorum: Bir ağlama var ki bebek hakikaten ağlıyordur. Sizden bir şey istiyordur. Ya bir ihtiyacı vardır (acıkmıştır, susamıştır, altı kirlidir, ilgiye doymamıştır vs) ya da hakikaten uykusu yoktur ve ona saygı duyulmasını talep ediyordur. Bir de uykusuzluktan öldüğü ve hiçbir ihtiyacı olmadığı halde sırf sınırlarını kontrol etmek adına ağlama numarası yapar: Cidden gözlerinden yaş dökülüyordur ama kendini zorlayarak ağlıyordur. Her bebeğin bu deneme ağlaması farklı oluyor, anne bir iki denemeden sonra bu farkı anlayabiliyor. İşte bu ikinci ağlama, kendi kendine uyumasını talep ettiğinizde katlanmanız gereken bir ağlama türü. Ben bu ağlamalar sırasında bebeğimin yanında kalıyordum. Kimse dışarıdan gelemesin diye kapıyı kilitliyordum ve kızım susana kadar güzel sözler ya da ninni söylemeye veya "Ben burada kitap okuyorum" ya da "Ben de bu koltukta uyuyorum tatlım, ağlaman bitince uyu lütfen"  gibi bir yöntem uydurup yanında duruyordum. Ama şimdi kızımın aklı başında, benim kapının önünde olduğumun farkında, canı isteyince "Anne gel, kapıyı aç, kucağa al" diyebiliyor. O nedenle deneme ağlamasında yanında özellikle durmuyorum. Kapıyı kapatıp dışarı çıkıyorum. Genellikle tam 2 dakika sürüyor bu ağlamalar. Ama bazen bir susup, bir ağlayarak 10 dakika sürdüğü de oluyor. Ama şimdiye kadar hiç bundan uzun sürmedi. Zaten bundan uzun sürerse deneme ağlaması olmadığını, bir şeylerin yanlış gittiğini düşünürüm sanırım.

Son olarak ağlamakla ilgili de şunu söylemek istiyorum: Bebeğin ağlamaya da ihtiyacı var. Eğer bir ihtiyacının karşılanması talebi ile ağlamıyorsa bırakın çocuğu ağlasın. Bu konuda yazılmış çok aydınlatıcı bir kitap var; onu da bir ara paylaşmak istiyorum. Orada yazılan görüşlere tamamen katılıyorum. Bebeğiniz zaten konuşabilmeye başladığında "Anne, içimden ağlamak geliyor, kendimi tutamıyorum" diyecek size. Bırakın doya doya ağlasın çocuk. Ağlamasın diye her seferinde ağzına meme verirseniz, her seferinde oyunlarla dikkatini dağıtmaya çalışırsanız çocuğunuzun gelişimi açısından hata olur. Ben şahsen ağlamamı engelleyenlere uyuz olurum, belki de bu nedenle öyle düşünüyor da olabilirim :)

Güncelleme: Kızım 18. ayından 23. ayına kadar tamamen kendi kendine uyumaya geri döndü. İlk dönemdeki bir 5 ay gibi harika bir dönem yaşadım :) Bir akşam yatağına yatırdım, bana "Anne sen git." dedi. Ben çıktım ve arkamdan da ağlamadı. 10 dakika sonra içeri girdiğimde gerçekten de uyumuştu. 5 ay bu şekilde kendi kendine uyumaya başladı. Hatta 21 aylıkken gündüz uykularında hamakta sallanmayı da kesti. Tamamen kendi kendine uyur oldu. Ben de içimden "Demek ki ilk başlarda kendi kendine uyumayı öğretmenin faydası oluyormuş." diye düşündüm.
Gelgelelim çocuk yetiştirmek hayat gibi inişleri ve çıkışları olan bir iş. 23. ayında kızım bezini çıkardı ve gece uyanmaları başladı. Gece uyandıkça yatağımıza gelmeyi talep etmeye başladı. Aynı dönemde ben yoğun bir tempoyla çalışmaya başlamıştım ve çok yorgun olduğumdan kızım uyur uyumaz yatağına geri götüremiyordum. Böylece kızım 23. ayından sonra anne-baba yatağında uykuya dalıp, tüm geceyi bizim yatağımızda uyumaya başladı :) Gündüz uykusuna yine kendi kendine dalıyor ama bakıcısının ya da anneannesinin kendisine bir masal anlatmasını ya da ninni söylemesini talep ediyor.

Demek ki neymiş? Çocuğun uygun dönemini kollayıp, kendi kendine uyumasını teşvik etmek mümkünmüş ama bu alışkanlığın çocuğun geri kalan ömründe de süreceğinin garantisi asla yokmuş....

Not: Benim uyku eğitimi verme tarzımda acısız uyku eğitimi vermiş bir başka annenin tecrübesi:
http://evcilikhayati.blogspot.com/2012/02/uyku-tek-istedigim-buydu.html

57 yorum:

  1. merhaba oğlum 4 buçuk aylık, kendi kendine uyuyabilir mia rtık diye araştırma yaparken yazınızı gördüm, tavsiyelerinizi deniycem. Aslında hala beşiğinde bizim odamızda yatıyor. İlk defa bu gece karyolasında yatırıyoruz. once ona alısalım 1-2 hafta sonra kendi kendine uyamasını deniycem...
    http://aysstyle.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  2. Guzel ve de faydali bir yazi olmus. Elinize saglik.

    YanıtlaSil
  3. 2 dakika mı??
    bizimki 3 saat ağladı neredeyse..2 gün deneyip bıraktım..ama tekrar başlamak istiyorum..

    YanıtlaSil
  4. @ Aysun Karaalioğlu: 4-5 ay dönemi bebeğin bilinçlenmeye başladığı ve ilk uyku sorunları yaşanmaya başlanan dönem. Bu dönemde uyku eğitimi verirseniz, sonrasında rahat edersiniz.

    @ Berna: Teşekkür ederim.

    @ Dilek Şahin: "Mantra ağlaması" denen ağlama, kısa sürer. Bu ağlama uyku öncesi stres atma ağlaması gibidir. Bir ihtyaçtan kaynaklanan, içten gelen ağlamadan farklıdır. Her anne aradaki farkı anlar zaten. Ben bebeğin ihtiyaç talebinin giderilmeyip (ki bu ihtiyaç sevgi ihtiyacı da olabilir), uzun süreli ağlamaya bırakılmasına karşıyım. Kısa süreli ağlamalarda bebeğe "Sen kendin sakinleşmeyi başarabilirsin" duygusu verilebilir. Ama uzun süreli ağlamalarda "Senin ihtiyaçlarını karşılamayacağım" demiş olunur, ki ben doğru bulmuyorum kendi ihtiyaçlarını karşılayamayan bir bebeğe bu duygunun aktarılmasını.

    Bence ağlamaya bırakma yöntemini denemeyin.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba yazınızı yeni okudum tavsiyeleriniz çok güzel benim kızım 9.5 aylık ve geçen ay boyunca ben işteyken babaanne tarafından ayakta sallanmis ama uyanana kadar ben de ayakta salliyodun ama uyuyunca karyolasina yatiriyordum simdi kizimla yalniziz ve ben kafayi yemek uzereyim gunduzleri yarim saatte bir uyaniyor salliyorum tekrar uyuyor 1.5 saati tamamliyoruz boylece bir de geceleri saat basi uyaniyo emmeden uyumuyo bana bi tavsiye verin en azindan gece beslemelerini nasil birakacagim uykularim bolundugunden ve evde yalniz ildugumdan sanirim sinirlerim cok zayifladi bir an once cozum bulmaliyim bu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer "eskiden farklı bir uyuma düzeni vardı ve ben bu düzenden memnundum" diyebiliyorsanız, o düzene geri dönün. Bir kere alıştığı bir düzene geri dönmekte zorlanmayacaktır. Eğer uygulamak istediğiniz farklı bir düzen varsa, onu da deneyebilirsiniz. Çocuklar dünyanın en kolay adapte olabilen canlıları. Her şeye rahatlıkla uyum sağlayabilir. Yeter ki kararlı olun, ona "Güvendesin, ben ne yaptığımı biliyorum" duygusu verin ve geri adım atmayın.
      Gece beslenmesi için önerim şu : Aslında siz de biliyorsunuz bunu: Gece beslemeyi tamamen kesin. Gece beslenmek zorunda değil. Ne kadar ağlarsa ağlasın, yanında yatın, sırtını sıvazlayın ama ne olursa olsun meme vermeyin.

      Sil
  6. Merhaba,
    18 aylık bir oğlum var. 3 aylıktan beri kendi odasında ve yalnız, karanlıkta uyumaya alıştı. Ancak 12. aydan sonra gece uykuya dalma suresi gittikçe uzamaya başladı. Elimizi alıp yuzune, kulagına, başına goturuyor. Surekli oynuyor, bi yatıp kalkıyor. Bir uyku arkadaşı edinmeyi reddediyor.
    Uyuma suresi neredeyse 1 saati bulmaya başladı. Sessiz kalmayı, kitap okumayı, ninni ve şarklı söylemeyi denedim, bu yontemlerin hemen hepsini reddediyor.
    En sonunda asıl problemin kendi kendine uykuya dalmada olduğunu farkedip, içime çok sinmese de ağlatma yontemini sectim. Yatmadan once onunla uzun uzun konusuyorum, onu neden yalnız bırakmak zorunda oldugumu anlatıyorum. Onu cok sevdigimi, aslında yandaki odada oldugumu, bana gercekten ihtiyacı oldugunda yanına gelecegimi, ama şimdi odadan çıkmak zorunda oldugumu ve bunu onun iyiligi için yapmak zorunda oldugumu anlatıyorum.
    Başlayalı 2 gunoldu, ilk gun 30 dakika agladı. ikinci gun 20 dakika (belki de sureler değişkendir, bilemiyorum).
    Bu aglamalar babası ve benim icin katlanması cok zor surecler, ama aklıma da baska bir yontem gelmiyor. Arada odasına kucuk ziyaretler yapıp, onu avutup, aynı sozleri tekrar soyleyip cıkıyorum. Ama bu hep aglamalarla mı devam edecek, hata mı yapıyorum bilemiyorum.
    Bu konudaki görüş ve tavsiyelerinizi benimle paylaşır mısınız?....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında çok normal 1 saat. 2,5 yıllık tecrübeme dayanarak şöyle bir öngörüde bulunacağım: Şİmdi ağlatabilirsiniz ama 18. aydan sonra onun istediği olacak. 24. ayından sonra ise kesinlikle onun istediği olacak. Ağlatmak da çözüm olmayacak. Eğer uyumamak için ısrar ederse yatağın içine oturup saatlerce kendi kendine oyun oynayabilir.
      Bence boşuna ağlatıp da kalbini kırmayın. En fazla 4-5 ay sonra sizin kontrolünüz dışına çıkacak zaten her şey.
      Bırakın 1 saati, 2-3 bile sürmeye başlayacak uykuya dalması.
      Bence siz kendinizi bu olası sonuca alıştırın :) FArklı bir sonuçla karşılşırsanız sevinirsiniz de benim öngördüğüm gibi olursa hayal kırıklığı yaşamamış olursunuz en azından :)
      2 yaş sonrası için önerilen bir yöntem daha var, belki siz de deneyebilirsiniz: http://www.aylinanne.com/iki-yas-ustu-cocuklara-kendi-kendine-uyumayi-ogretme/

      Bu dönemde biraz şımartın bence. Yatakta geçirdiğiniz süreyi anne-oğul sevişme süresi olarak görün. Verimli geçirmeye çalışın. Oğlunuzun gününü bir masal haline getirip anlatabilirsiniz mesela, onu psikolojik olarak rahatlatır. EĞer "Uyusun da bitsin bu işkence" diye düşünmek yerine "Oğlumla başbaşa çok güzel zaman geçiriyorum" diye düşünebilirseniz, o uyku öncesi zamanlar acayip verimli hale gelebilir. Benden söylemesi :)

      Sil
    2. Görüşlerinizi paylaştığınız için çok teşekkürler.
      2. günün ardından çok hızlı bir gelişme kaydettik. 3 gecedir arkamdan ağlamayı bıraktı, kısa bir süre mızıldansa da o sureyi zaten onunla geçiriyorum. Sonra yavaş yavaş odadan çıkıyorum. O da kendini uykuya bırakıyor. Ne kadar surecek bilemiyorum ama benim bekledigimden hızlı oldu...
      Kucuk bir yanlış anlamayı da duzeltmek isterim: uyusun da bitsin bu işkence diye düşünmek söz konusu değil. bu çok acımasızca bir yaklaşım olur. çalışan bir anneyim. ama iş dışında oğlumla geçirdiğim her saniyenin keyfini çıkarıyorum. Durum her ne olursa olsun, bir çocuğun kendi kendine uyumayı öğrenmesinin kendi gelişimi için gerekli ve önemli olduğunu düşünüyorum. tıpkı eliyle birşeyler yemesi, çatalı kendi kendine ağzına götürebilmesi, çişi, kakası geldiğinde söyleyebilmesi gibi bir süreç bu. Bu konu üzerine bunca kitap yazılmasının nedeni de bu olsa gerek...

      Sil
    3. Hemen bir yanlış anlaşılmayı düzeltmek isterim: "Uyusun da bitsin bu işkence" düşüncesini sizin için yazmadım, o düşünce bana aittir :))) Çoğu bebekte 2 yaşından sonra uyuma süresi ir hayli uzuyor. 2-3 saat sürdüğü oluyor. O dönemler için söylenmiş bir laftır o. Her bebekte muhakkak yaşanan bir dönem mi bilmiyorum ama eğer sizin de başınıza gelirse bu cümlenin çok da büyük acımasızlık olmadığına hak verebilirsiniz :)
      Bebeklerin kendi kendilerine uyumayı öğrenmeleri gerektiğine kesinlikle katılıyorum. Zaten bu yazım da kendi kendine uyumayı öğrtmek ile ilgili... Kendine kendine uyumayı öğrettiğim için belki de bilmiyorum uyku konusunda ben çok rahat ettim kızımla ilgili olarak. Hala da erken satte ve sorunsuz uyuyan bir çocuktur. Uyku eğitiminin bu hususta bir katkısı olduğunu düşünüyorum.
      Sizi de bu kadar kısa sürede sonuç alabildiğiniz için tebrik ederim. Demek ki çok sakin ve istikrarlı davranmışsınız ki oğlunuz da korkulacak bir durum olmadığına ikna olup kendi kendine uyumayı başarabilmiş. Tekrar tebrikler!
      Eğer aradan geçen sürede beni hatırlarsanız, 2 yaşından sonraki süreci de öğrenmek isterim.
      Size ve oğlunuza, bol ve derin uykulu günler dilerim :)

      Sil
  7. Benim oğlum 15 aylık hala kendi uyuyamıyor. bebek arabasında sallanarak uyuyor. Ya da emerek uykuya dalıyor. Gece de 2-3 kez emmek için uyanıyor. Ne tavsiye ederdiniz. Şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yatmadna önce emzirin ama emerek uyumasına müsaade etmeyin, memeyi uyumadan ağzından çekin.
      Ağlayacaktır. Maalesef ağlatmadan alışkanlık değiştirtmenin yolunu bilemiyorum.
      Benim kızım da ağlıyor, alışkanlıklarını değiştirmek istediğimde. Yanında duruyorum, sarılıyorum, fısıldayark güzel sözler söylüyorum kulağına. Ama bir kere karar vermişsem geri adım atmıyorum.
      Belki bir süre uykusuz kalacaksınız, sinirleriniz gerilecek... AMa en geç 1-2 hafta içinde kendi kendine uyumayı öğrenecektir ki kendi kendine uyuma becerisi bebeğinize verebileceğiniz en güzel hediye bence...

      Sil
  8. Benim oglum da 18 aylik ve kendi yataginda uyumayi reddedenlerden, aksamlari salonda benim yanimda uykuya daliyor bazen bu uzun zaman alsa da sabirla birlikte sarilarak geciriyoruz bu zamani . Benim icin is bundan sonrasi.. Yatagina yatirdigimdan 2-3 saat sonra uyaniyor ve tekrar yataginda yatmak istemiyor. Tum denemeleri aglayarak bastirmaya calisiyor.Yine koltukta ve benim yanimda olmak istiyor. Bu da gecede 1-2 seferden sonra fiziken yorucu oluyor. Onerebileceginiz bir sey var midir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu soruyu yanlış kisiye sordunuz :) Benim kızım da 21 ay kendi odasında, kendi yatağında, kendi kendine uyuduktan sonra birdenbire benim odamda, benim yatağımda, benimle uyumak istedi. Karsı çıkmadım ve hala barbar uyuyoruz, ben durumdan memnunum. Yani ben olsam sorunu birlikte yatarak cözerdim. Ama birlikte yatmak sizin istediğiniz çözüm degilse www.uykumelegi.com adresine bir göz atmanızı tavsiye edebilirim sadece. Bu konuda farklı bir tecrübem olmadıgı icin yardımcı olamıyorum...

      Sil
    2. biz 8 aylık olduk neredeyse. bahsettiğiniz kendi kendine uykuya dalmayı öğrenmek için geç mi kaldık acaba. şimdi kucağımda uyutuyorum. ama çok zorlanıyorum çünkü 11.5 kg.beşiğine yatırdıkta 20-30 dakka sonra uyuanıyor.tekrar kucak yatır. uyanıyor emzir yatır. uyanıyor tekrar kucakta salla yatır beşikte salla uyursa tabi bazende bi uyanıyor sonrası kabus gibi saatlerce uyumak bilmiyor. bu şekilde sabaha kadar 1 yada 2 saat uyuyabilirsem şanslıyım. çok sinir bozucu oluyor. tecrübe ve bilgilerinize dayanarak bana ne yapmamı önerirsiniz. teşekkürler.

      Sil
    3. Kendi kendine uyumayı şimdi de öğretebilirsiniz, geç kalmış sayılmazsınız.

      Ama artık aklı biraz daha başında olduğundan, ciddi tepki verecektir. Çok ağlayacak ve sizi çok uykusuz bırakacaktır. Eğer böyle bir eğitim vermek niyetindeyseniz, fiziken ve ruhen dinlenmiş bir zamanınızı tercih edin ve mutlaka eşinizle durumu paylaşıp, ondan da yardım alın.

      Bir de temel kural şu: Bitirmeyeceğiniz işe hiç başlamayın. Çünkü eğer başlayıp da geri adım atarsanız, sonrası daha da zor oluyor.

      En yakın arkadaşımın oğlu, 43 aylık ve hala kucakta uyuyor. Ütelik çok da iri bir çocuk. ANne ve babası çalışıyorlar ve hala her gece 2-3 defa uyanıyormuş.

      Yani elbette ileride bir gün kendi kendine uyumayı öğrenecek ama önemli olan, siz ne zamana kadar onu kucağınızda uyutmaya sabredebileceksiniz?

      Sil
  9. merhabalar uykusuzluktan tükenmiş bir anne olarak yazıyorum size, internette uyku eğitimi nasıl verilir araken rastladım bloğunuza,oğlumun uykuları beni tüketme noktasına gelecek kadar sorunlu, şuanda nekadr uyuduğunu saati saatine not alıyorum iki gün sonra doktora gittiğimde soracağım ama herhangi bir yardımı olacağını sanmıyorum,bende sizin denedğiniz tekniği denemeyi çok istiyorum oğlum 5.5 aylık ve hem gece hem güzdüz uykuları sadece yarım saat, gecede böyle olması beni yoran, emiyor uyuyor beşiğe koyup sallanarak uyuyoruz ama sadece yarım saat her yarım satte uyanmak artık beni sarsmaya başladı, sizce başarabilirmiyiz bu kadar sıkıntılı uykumuz varken birde kitabını alıp okumam şartmı sizce internetten edindiğim bilgilerle doğru eğitimi verebilirmiyim, şimdiden tşkler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem gece hem de gündüz her yarım saatte bir uyanıyorsa uykudan farklı bir sorun olabileceğini düşünüyorum. Yanınızda uyutmayı denediniz mi? Güven sorunu olabilir. Bir de uyutmadan önce iyice ağlamasına izin verin. Yorgun olduklarında ağlayarak rahatlıyorlar. Hoplatıp zıplatılarak, dikkatleri dağıtılarak ağlamaları yarıda kesildiğinde uykuları da bölünebiliyor. Doya doya ağlamış her insan daha rahat, daha derin uyur... Tramvatik bir doğum deneyimi geçirmişse, o da bir neden olabilir. Ağlamasına izin verip, birlikte yatmayı denerdim ben olsam, bir süre için... Uyku eğitimini bilahare denerdim...

      Sil
  10. Merhaba kizim 3ayini yeni bitidi bugune kadar emerken uyuklamaya baslayinca yataginz yatiriyordum kendiliginden uykuya daliyordu yada biraz etrafi seyredip bazen mizmizlanip biraz aglayip uyuyordu. Ancak 3ayimiz yeni bitti ve biz hareketlenmeye yuz ustu donmeye basladik. Kizim yuz ustu donmeyi hic sevmiyor haliyle bu onu sinirlendiriyor ve uykusu dagiliyor. Bir suredir kendi kendine uyuma duzenimiz tamamen bozuldu nasil duzeltecegim hakkinda hicbir fikrim yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her gelişim atağında uyku düzeni bozuluyor. İstikrarlı davranırsanız düzeni geri gelecektir. Diş çıkartırken, emeklemeye başladığında, ayağa kalmayı öğrendiğinde (özellikle geri oturamadığı dönemde yatakta ayağa kalmış ağlarken bulabilirsiniz) ve en son yürümeye başladığı dönemde uyku düzeni tekrar tekrar bozulacak. Ama bunların hepsi geçici. Kendi kendine uyumayı öğrenmiş çocuk, siz büyük bir hata yapmadıkça bu becerisini unutmaz.
      4. ay da bebeklerde en sevdiğim dönemdir :) Her gün çiçek gibi büyüyorlar o dönemde ve anneye tepki vereye başlıyorlar. Keyfini çıkarın, çok çabuk geçiyor :)

      Sil
  11. merhaba 4 aylık oğlum var çalışan anneyim uyku akşam 10 da işten çıktıgımdan dolayı oğlumu ananesinden alıp eve geçiyoruz bu sebeple on buçuk gibi duşunu aldırıp emzirip 11-11 buçuk arası ayagımda sallayarak uyutuyorum.uykuya dalması uzun sürmüo 10 dakika en fazla hemen yatagına yatırıyorum ve tekrar sabaha karşı uyanıo 5,5 6 gibi emzirip tekrar yatırıyorum snr 9-10 civarı uyanıp bir daha uyumuo.gün içinde 2-2 buçuk saatte bir yarım stlik şekerlemeleri mevcut ve onlardada ayakta sallıoruz.uykusu geldiğinde biraz huysuzlanıo aglamasından mıkırdanmasından anlıoruz uykusu gelmiş çokça uzun yazdım ama.kendi kendine uyumaya alıştırmak istiyorum bunu nasıl başarırım sizce tecrübenize yardımınıza ihtiyacım var şu an 8 buçuk kilo ama ilerde dediğiniz gibi ayakta sallamak sıkıntı yaratabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle kolaylıklar dilerim, gece 10'da eve gelip de çocukla ilgilenmek hiç kolay değil. Anlattığınıza göre bebeğinizin uyku düzeni gayet güzel ve yaşantınıza da uygun. O nedenle çocuğa kendi kendine uyumayı öğretmek adına uyku düzenini bozmayın. Yavaş adımlarla ilerleyin. Belki ayakta sallamak yerine hamakta sallamayı deneybilirsiniz. Ya da eğer gündüz siz uyutmuyorsanız, uyutan kişi farklı bir yöntem deneybilir. Pusette uyutmak gibi vs. Ayakta sallanmaktan vazgeçince yavaş yavaş yatağına yatıp uyumayı öğretmeye başlarsınız.

      Sil
  12. Merhabalar ben de uyku problemleri ile ilgili araştrma yaparken rastladm blogunuza. Benim de 4,5 aylk olğlum var kucakta pışpışlanarak uyumayi seviyor ve sürekli yüzüstü uyuyor. Geceleri uyaniyor ve memede uykuya tekrar daliyor. ayakta sallamayi denedim fakat hiç sevmedi çok agladı. Bana tavsiyeleriniz ne olur. Gunduzleri de uyku süresı kısaldi ben tekrar kucagimda pispislarsam uykusuna devam ediyor. diger turlu uyannca da huysuzlanyor.. şimdiden tesekkur ediyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer yüzüstü uyuyorsa, poposuna vurarak pışpışlamayı deneseniz?

      Gündüz odasını mümkün olan en fazla derecede karanlık yapın. IKEA'da içleri plastikten güneşlikler satılıyor, odayı kapkaranlık yapıyor. Ya da koyu renkte bir perde ile odayı karartmayı da deneyebilirsiniz.

      Sil
  13. Tavsiyeniz için teşekkür ediyorum. İnşallah işe yarar :)

    YanıtlaSil
  14. Merhabalar ben Tragy Hogg teknigini arastryirum ve 6.5aylk bebegimde uygulamak istiyorum. Gec mi kaldım acaba..Bir de gece saat başı uyanıyor memede tekrar uyuyor. Ayrıca gunduzleri sallanarak uyuyor. Gece beslenmesini kesmek istiyorum. Agladgnda ayagıma almayı deniyorum daha cok agliyor. istikrarlı olup ayagmda mi uyutmaliyim sizce sadece gece beslenmesini kesesiye kadar. daha sonra mi tragy hogg yontemini denemeliyim. Fikirlerinizi merak ediyirum. tesekkur ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tracy Hogg şöyle der "Bitirmeyeceğin işe hiç başlama". O nedenle neye karar verirseniz verin, istikrarlı olursanız sonuç alırsınız.

      Eğer saat başı uyanıyorsa, onun açısından da sağlıksız bir durum bence. O nedenle gece beslenmesini kesmek sizi de, bebeğinizi de rahatlatır. Eğer ayağa alınınca ağlıyorsa, zorlamayın çocuğu. 1-2 hafta ağlamasına katlanırsanız, uygun bir uyutma yöntemi bulabilirsiniz. 6,5 aylıkken Tracy Hogg'un önerdiği gece 11 beslenmesini yapmayı ihmal etmeyin. Eğer ek gıdaya başlamışsa gece yatmadna önce protein ağırlıklı bir şeyler vermeniz (yoğurt, kefir gibi) gece boyu tok kalmasına yardımcı olabilir. ALışkanlık nedeniyle uyanmaya devam ettiğinde de mümkünse babasından ya da anneannesinden yardım isteyebilirsiniz, çünkü memenizi hissedip sütün kokusunu almak tahrik edici olabiliyor. Mümkünse kapalı ve kalın gece kıyafetleri hatta belki sıkı sütyenler giyip memeyi geceleri hisetmemesini sağlayabilirsiniz.

      İçgüdünüzün de size söylediği gibi gece sinirli bir şekilde meme isteyerek ağlayan uykulu bir bebeğe yatır-kaldır yöntemini uygulamak, bebeğin sinirlerini daha çok bozabilir bence de. O nedenle yanına yatmak, hamakta sallamak, kucakta dolaştırmak vs gibi sevdiği bir başka yöntemle uyutmayı denerdim ben olsam memesiz uyumaya alışana kadar.

      Sizin de tecrübe ettiğiniz gibi bebekler gece başka, gündüz başka yöntemle ve hatta anne ile başka, abab aile başka yöntemle uyumayı çok rahat kabulleniyorlar. Gündüz sallamaktan rahatsızsanız, gündüz yatır kaldır yöntemini deneyebilirsiniz. O yöntemi sakinken kabullenmesi daha kolay olacaktır.

      Kolaylıklar ve sabır diliyorum.

      Sil
    2. Gerçekten sabır en önemlisi.. Emziğe alışmasını çok istemiştim ama oynuyor almıyor. Aynı odada park yatakta yatıyor gece sallamak için almayı da geciktirirsem bu sefer uykusu da kaçyor. uyanmak durumunda kalıyoruz. Tracy Hogg'un kitabını aldm.. Okumaya başladm. Hatalarımı okuyorum üzülüyorum.. Umarm ben de oğluma kendi kendine uyumayı öğretebilirim. gece beslenmesini uygulamaya calistim fakat gece ilk uykusundan yarm saat sonra mutlaka uyanıyor. tekrar sallyarak uyutuyorum.20.00de uyutuyorum 20.30da agliyor sallyorum tekrar yatagina koyuyorum. sonra 1.5 2 saat sonra tekrar uyaniyor.. yani onun uyanmadigi vakti ayarlayp besleyemiyorum. Önerinizi dikkate alacagm önce gece beslenmesini tamamen ortadan kaldrmam gerekiyor.. Tesekkur ediyorum Çok Bilmiş <3

      Sil
    3. Benim kızım da hiç emzik almadı, almasını da pek istemedim zaten. Gece uyanınca meme ile uyumuyor mu? Gece beslenmesi saatinde memede uyutabiliyorsanız, gece ikinci uyanışı 22.00-22.30 gibi demişsiniz, en son gece beslenmesi için uygun bir saat bence.

      Sil
  15. Merhaba benim 13 aylik bir oglum var. Dogdugundan beri bizimle yatiyor.ilk baslari memede uyuyodu daha sonraları ayagimda sallayarak uyudu simdi ise uykusu geldiğinde yanında yatıp emziriyorum gozleri kapanmya yakin çıkarıp emzigini aliyo agzina mememi sıkıp gozlerine yüzüne sürüyor geceleride 3 4 defa kalkiyo kalktiginda meme istiyo yine ayni şekilde yapip uyuyo mumkun degil arkami donup yatamiyorum hemen uyaniyo biraz geç kalsam meme vermekte ağlamaya basliyo yatmiyor ne yapcagimi şaşırdım bi yere gittigimde nasıl uyutacagimi şaşırıyorum genellikle uyumuyo zaten. 2 yas olduğunda calismaya baslicam anneannesi bakacak ama nasil düzene sokucaz bilemiyorum hic bir sekilde benden başkası uyutamiyor bende malum o şekilde uyutabiliyorum cok inatçı. Ne yapabilirim lütfen yardımcı olun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah bağışlasın oğlunuzu.
      Benim tek bir tavsiyem olabilir: Gece emzirmeyi kesin.
      Gece emzirmeyi kesmesseniz çok yakın bir gelecekte emzirmekten öyle sıkılacaksınız ki, toptan emzirmeyi kesmeniz gerekecek muhtemelen.
      Oysa özellikle de işe başlayacaksanız, o dönemlerde emziriyor olmanız, ilişkiniz açısından çok olumlu olur.
      Bu nedenle ne yapın edin gece emzirmeyi kesin.
      Ağlayacaktır, bunu da göze almanız lazım.
      Bazı arkadaşlar gece uyanınca meme yerine süt veya su verdiler. Bazıları biberonla, bazıları sulukla, bazıları da bardakla içirdiler.
      Ben 4. ayda kesmiştim gece beslenmesini. Ama yine de neredeyse 3 yaşına kadar, gece uyandığı her seferinde şansını denedi, meme istedi :)
      Ben de her seferinde "Bak karanlık, anne uyuyor, baba uyuyor, sokakta köpek uyuyor, bak Aydede gelmiş. Şİmdi memeler de uyuyor. Sabah olunca güneş gelecek, ışık gelecek, baba uyanacak, anne uyanacak, köpek uyanacak, memeler de uyanacak" diyordum.
      Ama gece beslenmesini kesmeden önce 1-2 gün en azından oğlunuza memelerin uyumaya başlayacağını anlatmaya çalışın.
      Ağladığında da şöyle düşünün: Ameliyat olmuş olabilirdiniz. Herhangi bir sağlık nedeninden ötürü meme veremiyor olabilirdiniz. Dolayısıyla mecbursunuz, meme almadan uyumayı öğrenmek zorunda. Hiç pes etmeyin, geri adım atmayın. Bir kere susturmak için verirseniz, ertesi gün daha da çok ağlayacaktır. O nedenle asla pes etmeyeceğiniz kadar kendinizi güçlü hissederken ve ortam uygunken başlayın.

      Gerekirse eşinizden veya annenizden geceleri size yardımcı olmasını isteyin. Çünkü ilk başlarda muhtemelen söylediğiniz hiçbir şeyi dinlemeyecek şekilde histerik bir biçimde çığlık atarak ağlıyor olacaktır. O durumda bir başkası araya girerse, hem çocuk daha çabuk kendine gelir, hem de anneye nefes alacak zaman kalır.
      İnanın 1-2 hafta içinde gece beslenmesini kesmiş ve memesiz uyumayı da öğrenmiş olacak. Deneyenlerin hepsi "Bu kadar kolay olacağını bilseydim daha erken denerdim" dediler.
      Bol şanslar dilerim.

      Sil
    2. Teşekkür ederim denicem hepsini yanliz mememi sıkıp gozlerine yüzüne sürmesine nasil çözüm bulucam bilemiyorum bazi aksamlar emmeden yüzüne sürüp uyuyor ilginç bir alışkanlığı oldu Çok üzülüyorum hayatta yatmiyor mememi tutmadan hele bazı zamanlar çok uykusu geldiginde mememi görür görmez uyuyo. .

      Sil
  16. Merhaba benim 8 aylik oğlum var.ayakta sallayarak uyumaya alisti.kendi basina uyumasi için beşiğine yatiriyorum çok şiddetli agliyor dayanamayıp aliyorum ve tekrar salliyorum.neler yapabilirim uardimci olursaniz sevinirim.şimdiden tesekkur ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer siz şikayetçi değilseniz ayakta sallamaya devam edebilirsiniz.
      Eğer siz fiziken rahatsızsanız bu durumdan (yani elalem ne der, çocuğum kendi kendine uyumayı öğrenmeli diye düşünmüyorsanız da fiziken ayakta sallamakta zorlanıyorsanız), kendinize uygun bir uyku eğitimi metodu seçin ve asla geri adım atmayın.
      Oğlunuz ağladığı için alıp ayakta sallayarak ona şunu öğretmişsiniz: Eğer ağlarsam ayakta sallanacağım. Dolayısıyla çocuk ayakta sallanmak için her seferinde daha çok ağlayacaktır.
      Hangi yöntemi seçerseniz seçin, asla geri adım atmayın. Ağladığında yanına yatarak sakinleştirmeye çalışın. Gerekirse gündüz ayakta sallayın ama gece sallamayın, yani yavaş bir geçiş yapın.
      Uyku sorunları çoğu çocukta 2 yaş civarında kendiliğinden geçiyor. Kendinize mümkün mertebe sorun etmemeye çalışın. Bir de internetten ve kitaplardan araştırın uyku eğitim metotlarını, başkalarına sormayın. Sonra sinirinizi bozacak şeyler duyabilirsiniz, kendinizi üzdüğünüze değmez.

      Sil
  17. Teşekkür ederim denicem hepsini yanliz mememi sıkıp gozlerine yüzüne sürmesine nasil çözüm bulucam bilemiyorum bazi aksamlar emmeden yüzüne sürüp uyuyor ilginç bir alışkanlığı oldu Çok üzülüyorum hayatta yatmiyor mememi tutmadan hele bazı zamanlar çok uykusu geldiginde mememi görür görmez uyuyo.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer sizi rahatsız etmiyorsa bence kendi haline bırakın. Benim kızım da saçımı tutmadan uyumaz geceleri. Etrafıma sorduğumda annelerin çoğu bebeklerinin bu tür uyku alışkanlıkları olduğunu, annenin bir noktasını elleyerek uyuduklarını söylüyorlar. Ve hemen hemen hepsi de 6 yaş civarında bu alışkanlığın kendiliğinden sonlandığını söylüyor.
      Ama eğer sizi rahatsız ediyorsa, meme yerine sizi rahatsız etmeyecek başka bir organ teklif etmeyi deneyebilirsiniz. Mesela bir arkadaşımın boyun fıtığı vardı, bu nedenle oğlunun saçını tutmasını istemiyordu, aniden çekince boynu ağrıyormuş. Saçını sıkı sıkı toplayarak vazgeçirmişti. Siz de çok rahatsızsanız sıkı sütyenler, kıyafetler giyerek ve yerine başka bir şey teklif ederek vazgeçirebilirsiniz belki.
      Kolaylıklar dilerim.

      Sil
  18. merhaba benim oglum 2,5 aylik kolik sancilari yuzunden cok agladigi icin battaniede de saladik salincak da yaptij ama cok aglarsa salliyoruz g enelde emerken uyuyo uyumazsa kucagmda pispislayip turuyerek uytyrm.Ama gece hep emerken uyuto hatta uyuyarak emiyo. 12 -12. 30 gibi emince 4-5 gbi uyannyr emip uyumaya devam ediyor7-8 gibi tekrar emip uyiyo saat 10-10.30a kdr uyoyr.Gunduz de sancisi yoksa ara ara uyuyor.Yolun cok basindayken kendi kendine uyitmanin ilk adimi ne olmali ne onerrsiniz tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence oğlunuzun uyku düzeni harika.

      İlk 3 ay uyku eğitimi de dahil hiçbir tür eğitimi kabul etmiyorlar. Zaten bebeğin ilk 3 ayı için hamileliğin 4üncü trimestırı deniyor, yani hala anne karnında gibi oluyorlar.

      Algıları 4. ayda açılmaya başlıyor tam olarak, o ayda başlayabilirsiniz uyku eğitimine. Öğretmeniz gereken sadece uyutmayı seçtiğiniz yerin güvenli bir yer olduğu. Kendisini güvensiz hissedip, sizden yardım istediğinde yanına yatıp ya da pişpişleyip ya da kucağınıza alıp sakinleştirecek, sonra tekrar yatağına geri koyacaksınız. En sonunda uykuya kendi kendine daldığında zaten öğrenmiş oluyor.

      Tracy Hogg'un Bebek Bakım Sorunlarına Mucize ÇÖzümler kitabına ulaşabilirseniz, orada hem uyku eğitim yöntemlerinden birini görebilir hem de oğlunuzun uyku düzeninin ne kadar mükemmel olduğunu da çizelgelerden takip edebilirsiniz.
      Uzun ve mutlu bir ömür dilerim...

      Sil
  19. cok tesekkur ederim cevapladgnz icin.
    peki gunduz de mi yataginda uyutmak lazim? ben gubduz gece ayirt etsin diye. ve seste uyumaya alissin diye gunduz oturma odasinda tv acikken uytyrdum yanlis mi yapyrm?

    kitabi da alacagim tesekkurler tavsiyeniz icn

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sizin gibi gündüz farklı yerde, gece farklı yerde uyuttum. Doğru mu yaptım bilmiyorum ama bir sıkıntısını yaşamadım en azından.

      Sil
  20. Merhaba benim kizim 4 aylik ilk 1 aylik sure haric hic bi sorun yasamadim rutin bi sekilde 9da banyo yaptirip yemegini yedirip yatagina yatiriorum bazen mizmizlansada tek basina sabah 8e kadar uykuyor fakat bi haftadir donmeye calisior kolunu altindan alamadigi icin cok huysuzlaniyo inatla surekli denemeye calisiyo uykuya daliyor tekrar kalkiyo tekrar deniyo ve tekrar agliyo bu sekilde uykusu kacio nasil yardimci olabilir kizimabi yandan cok uzuluyorum yardim etmek istiyorum bi yandanda tek basina basarmasini istiorum ne yapacagima karar veremedim yardimci olursaniz sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kızınız -2,5 yaşına kadar gelene kadar bu süreç bir ileri bir geri devam edecek. Öncelikle çok şanslısınız kendi kendine uyuyabilen bir bebeğiniz var. Ama her gelişimsel süreçte uykusu da etkilenecek. Dönmeye başladığında, dişleri çıkarken, ayağa kalmayı öğrendiğinde, yürümeye başladığında, düşmeye başladığında vs vs. Ama yeni edindiği beceride uzmanlaşınca tekrar eski uyku düzenine dönmesi fazla sürmez, meraklanmayın. Hele ayağa kalkmaya başladıklarında, yatak kenarına tutunup ayağa kalkıp, sonra kendilerini geri bırakmaya cesaret edemediklerinden geri yatamayıp orada ayakta kala kalmalarını görmek bir yandan üzüyor insanı, bir yandan da komik geliyor :)

      Sil
  21. Merhaba,oğlum tam 5,5 aylık, geçen ay geçirdiği amip hastalığından kalma alışkanlık olduğunu düşündüğüm gece uyanmaları yaşıyoruz. Akşam yattıktan sonra 2-3 defa ve sabaha karşı 2-3 defa olmak üzere uyanıyor. Sadece emzik tak, çevir uyusun olsa tamam ama bazen 1 saat kadar uyanık kalabiliyor. Ne önerirsiniz, teşekkür ederim. Pınar

    YanıtlaSil
  22. Benim kizim 6 aylik bugun ilk defa kendi kendine uyumasi icin yatagina biraktim ama 1 saatte yakin agladi ve dayanamadim aldim beni hep emzik olarak kullaniyor Süpürgeyle uyuyor yada ayakta salliyoruz nasil kendi kendine uyuyabilir yardim edin lütfen

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendi kendine uyuyabilmek bir duygu kontrolü işidir. Başınızı yastığa koyup, bütün kaslarınızı sakinleştirmeniz, nefes alış verişinizi uykuya uygun hale getirmeniz ve kafanızdaki tüm günden arta kalan düşünceleri silmeniz gerekir. 6 aylık bir bebek tüm bunları yardımsız yapamaz. İlk bebeğimde ben de uyku eğitimi verdim, evet rahat da ettim ama inanın değmez. İkinci bebeğim 13 aylık hala emerek uyuyor, gece 3-4 defa uyanıp emiyor. Uyku eğitimi vermeyi asla düşünmüyorum. Duygularını kontrol edebilecek kadar beyinsel fonksiyonları geliştiğinde, kendiliğinden uyumaya başlayacak zaten, bunu biliyorum.
      Hem bebeğiniz sizi emzik olarak kullanmıyor, bilakis emzikler anne memesini taklit etmek üzere var olan araçlar. Bebeğin sürekli memede durmak istemesi çok normal. Kızıma izin vermemiştim o kadar süre memede durmasına, 4. ayında gece beslenmesini kesmiştim mesela. Oğlum ise sürekli memedeydi. Şimdi 13 aylık, memeyi emip arkasını dönüp uyur hale geldi kendiliğinden.
      Bebeğiniz nasıl rahat uyuyorsa öyle uyutun. İnanın hepsi geçecek çok kısa sürede. Sonra tatlı birer anı olarak, masal gibi anlatacaksınız tüm bunları bebeğinize. Şu anda aranızdaki yakınlığın tadını çıkartmaya bakın. Çok çabuk geçiyor bu günler ve inanın insan özlüyor.

      Sil
    2. Merhabalar, benim de oğlum 2,5 aylık, 4 aylık olunca ne yapsam diye düşünütorsum. Bir yandan bu yazınız gibi düşünüyorum. Kendisi ileride zaten kendi kendine uyuyacak diyorum, bir yandan eğitim versem mi diyorum. Bu 2,5 aylık süreçte oldukça yoruldum. Kucakta tutmaktan. O sebeple eğitim fikrini düşündüm. Değmez diyorsunuz, belki de bebşlerinizin iki farklı insan olduklarından bu farklılık. Bakalım ne yapacağım)

      Sil
    3. Uyku eğitimi iki durumda olmalı bence: Birincisi eğer bebek düzene girmeye müsait bir bebekse ve kendisi talep ediyor gibi görünüyorsa; ikincisi de anne çalışıyorsa ve gece uykusuz kalmayı tolare edemiyorsa. Eğer bu iki durum da yoksa, boşuna çaba bence. Atılan taş, ürkütülen kuşa değmiyor.

      KUcakta taşımak gerçekten yorucu. Sling tavsiye ediyorum. Benim oğlan 9 ay slingin içinde yaşadı resmen. Orada uyuyup uyanıyordu, ben kendi işimi yaparken. Kızım yatar, 1-2 saat uyurdu mesela; oğlan bana yapışık olmadan uyumayı asla kabul etmedi. Şİmdi de 17 aylık olmak üzere. Hala uzun sürecek bir işim varsa, yemek vs. Bir süre oyalanıyor, sonra beni istiyor. Bir süre de sandalyeye çıkartıp tezgahta iş yaptırarak vs oyalıyorum. Sonra oylanamayacak nokataya geldiğinde, gene sırtuma slinge alıyorum. Ya da mesela odadan odaya geçerek yapmam gereken bir iş varsa, dolaplara kıyafet yerleştirmek gibi, arkamdan ağlamasın diye sırtıma bağlıyorum hala.

      Sil
    4. Merhabalar,
      Zaman hızla geçiyor. Oğlum 4,5 aylık oldu, hatta haftaya 5 ay bitecek inşallah.
      Uyku eğitimi veremiyorum zaten. Yapamıyorum :) Sabredemiyorum ama içim rahat. Emerek mayışıyor, sonrasında kucakta pışpışlıyorum, tam dalmadan yatırıyorum. Bazen uyuyor, bazen beni hemen gerii aalll şeklinde bağırıyor :) Kendi kendine dalamadığı için sinirleniyor da, hissediyorum, ama elbet başaracak.
      Bugün işe başladım, gece sık sık uyanıyoruz, uyanınca emmek veya pışpışlanmak istiyor. Ama çok teşekkür ediyorum size. İçimi rahatlattınız. Ne yapacağım, nasıl düzelecek diye endişe etmek yerine oluruna bırakmak rahatlatıcı. He karşılığında bölük pörçük uyumaya devam edeceğim. Ama rahatladım )

      Sil
  23. Merhabalar, 5,5 aylik oglum var. Yaklasik olarak iki uc haftadir yüz ustu dönmeyi öğrendi. Her firsatta yuz ustu donuyor ancak tekrat sırt ustune donemiyor. Ayrica kafasini yuz ustu döndüğünde yan cevirip yaptmıyor, basi hep kalkik. Ve bu donme durumu uykusunda da oluyor. Uykusunda yuz ustu donuyir ve uyaniyor, tekrar donemedigi ve kafasini koyip uyuyamadigi icin agliyor. Bu arada emerek uyiyan bir bebek benim oglum, bu yuzden bu sekilde her uyandiginda meme verip tekrat uyutuyorum bi aralar surekli bu sekilde uyaniyoruz. Bu nedenle yayir kaldir modelini uygulamaya calisiyorum ancak döndüğü icin bi turlu olmuyor. Bana onerebileceginiz bir sey varmi? Simdiden cevabiniz icin tesekkur ederim.

    YanıtlaSil
  24. Benimde 4 aylik kizim var gece emzirip yerine yatiriyorum uyuyor ama sabah 7den sonra sallanmak istiyor gunduzleri aglayarak uyutabiliyorum ve battaniyede iki kisi sallayarak tek oldugum icin cok zor oluyor besik yaptik hamak gibi gunduz aglaya aglaya onla uyutuyorum aksam esim geldiginde battaniyeye devam gece kendi uyuyor ama gunduz sallama alismanligini nasil. Biraktirabilirim?uyurken surekli sallamak istiyor sallamayi birakinca agliyor aglarken morlasiyor resmen bu bebege nasil uyumasi gerektigini ogretebilirim ki.geceleri her saat uyaniyo emzirip uyuyo cok acikiyo sutum de var ama anlamiyorum benmi bakamiyorum kizima acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk çocuğumda olsaydı size onlarca akıl verirdim inanın. Ama ikinci çocuğumdan sonra şunu söyleyeyim: Nasıl istiyorsa öyle uyutun. 1 sene dişinizi sıkın. Bu günler çok çabuk geçiyor, sonra insan çocuğunun bebeklik halini özlüyor.

      Sil
  25. Ah Pınar Hanimcigim, yazıyı ve ilk yorumları gördüğümde dedim ki ben yanlış blogdayım herhalde, bu benim tanıdığım Pınar T. değil :) Sonra dedim dur mordo, sen onu iki çocuk annesi olarak tanıdın hem de biri oğlandı, bi git bakalım sayfanın sonuna, neler değişmiş bir gör. Baktım valla rahatladım. Ay bişey değil kendimi sorgulamaya başlamıştım, yanımda emerek uyuyan bir bebekim var diye. Ama dicektim ki her vaka kendine özgüdür. Üstelik gece emmesi hani başta söylediğin kadar kötü bişey değil diye biliyorum, yanında yatması keza. Uyku eğitimi deyince ben bi cinlenirdim çünkü başta çok karşıydım :) Ama şimdi diyorum ki eğer anne uykusuzluktan dolayi çok yipraniyorsa denesin, annenin psikolojisi çok önemli. Bazı bebek hiç bir şey yapmasan da düzenli kesintisiz uyur mesela. Kolik bir kuzenim vardı, doğduğundan itibaren gece uyanmazmis. Diyorum ki Allah bir yerden alıp bir yerden veriyor dengeliyor herhalde. Daha da önemlisi bu dönemlerin geçici olduğunu bilip keyfini çıkarmak bence.

    Velhasıl yazının sonuna tekrar bi güncelleme bişey mi yapsan acaba bacim, en azından şimdi fikrinin değiştiğini bilse mi okuyanlar :) Herkes ben gibi bütün yorumları okumayadabilir zira :) Neyse ben de cokbilmislik yaptım şu kenarda :)

    YanıtlaSil
  26. Öncelikle bana ve bebegime deneyimlerinizi yazarak çok yardımcı olduğunuzu söylemek istiyorum .Benim bebeğim 5 aylık ve 40'ı çıktığından beri dogru bir uyutma yöntemi oturtmaya çalışıyordum; ama hiçbir yöntem de başarılı olamadık.Ta ki sizin yazınızı okuyana kadar. Müzik eşliğinde uyutma yöntemi çok isimize yaradı. Uzun süredir kullanmadığım mp3' den çaldığım şarkılarla oğluşum mucizevi bir şekilde uyumaya başladı. Bu durum beni ve bebeğimi çok rahatlattı. Sürekli sallamak, ninni söylemekten, şişt sesi çıkartmaktan boğaz tellerim acımaya başlamıştı artık. Umarim hep bıyle devam ederiz. Eğer ayni sorunları yaşayan var ise hiç zaman kaybetmeden denemelerini tavsiye ederim. Bebeğim biraz once uyandı tekrar müzik açtım, tekrar uykuya daldı.Eskiden olsa suan hala kucagımda uyutmaya çalışıyor olacaktım. Tekrar tekrar teşekkürler:)))

    YanıtlaSil
  27. Merhaba benim oğlum 3 aylık. Gündüz uykuları 30-35 dakikayı geçmiyor ve memede ya da kucakta uyumayı seviyor, gece 2-3 kere kalkıp emip geri uyuyor ancak 5.30 gibi ağlayarak uyanıyor. Kendi kendine uyumasını nasıl sağlayabilirim ve gündüz uykularının süresini nasıl arttırabilirim? Yardımcı olursanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle tebrik ederim sizi, oğlunuza uzun ve sağlıklı bir hayat dilerim.
      Gece 2-3 kere emip geri uyuduğu için çok çok şanslısınız. Çoğu yeni doğan bebek gece ile gündüzü karıştırıp, gece uyanık kalır gündüz uyur. 5.30 gibi uyanması çok normal. Güneş ile birlikte uyanıyorlar, tüm diğer canlılar gibi. Eğer biraz daha geç uyanmasını istiyorsanız, odanızı karartmayı deneyebilirsiniz. Panjurunuz varsa kapatın ya da koyu renk bir perde alın ya da "balck out" ışık geçirmez denilen stor perdelerden kullanabilirsiniz.
      Gündüz uykularını uzatmak için şunu aklınızda tutun ortalama 40-45 dakika uyuyorlar. ilk 15 dk ile son 15 dk hafif uyku oluyor. Bunu hesaplayıp, son 15 dakikada yanında olarak, uyanır uyanmaz tekrar uyutmayı deneyebilirsiniz. Ama tecrübelerime dayanarak söylüyorum, asla uyumayı kabul etmeyen bir bebek türü de var :) 3 çocuğum var, ikisinin gündüz uykuları 3 saati buluyordu (ilerleyen aylarda tabii), ortancam ise asla ve asla 40 dakikadan fazla uyumadı bebekliği boyunca. Bebekler ve özellikle yenidoğanlar güven duygusu ararlar. Bunun için de en iyi yol memede ya da kucakta uyumaktır. Gündüzleri oynaması için yatağının içine bırakıp, yatağının içine kokunuzu almış kullanılmış bir tişört bırakıp, belki yanında alışık olduğu bir müzik ya da koliğe karşı kullanılan seslerden açık tutarak uyumasını sağlamaya çalışabilirsiniz. Yatağının içinde gündüzleri mutlu zamanlar geçirirse yatağına alışabilir. Ama yine tecrübeme dayanarak söylüyorum: İlk çocuğum 2 aylıktı, kendi yatağında uyumaya başladı. 3. çocuğumu yatak almadım hiç, bizim yatağımızda yalnız uyumaya ancak 18 aylıkken alıştı. Ortanca oğlum ise ancak 4 yaşında yatağında yatmayı kendisi istedi. Yani bu durum da çocuktan çocuğa değişiyor. Siz elinizden geldiğince alternatifleri kibarca sunun bebeğinize, ama sonunda onun tercihini de kabullenin, zorlamayın. O kadar çabuk büyüyorlar ki keşke hep koynumda uyusaydı diyor insan. Koklayın, sarılın, ayaklarını avucunuzun içine alın...

      Sil
  28. Merhabalar 1 yasinda kızım var ayakta sallamayi biraktik besige alistirmak icin baslarda salladim besikte ancak gecede kalkip sallamayi istemesi cok yorar oldu ve kendi kendine uyumasi icin yapmadigim yontem kalmadı diyebilirim. Aglayarak uyutmayi denedim saatlerce agladi ve bogazi sisti cocugun hastanelik olduk.basibda oturdum muzik ile sakinlestirip uyutmaya calistim olmafi.pıs pıs yapıp uyutmaya calistim olmadi neyaptiysak basarisiz olduk .neyapacagimi bilemez oldum .ne önerirsiniz?

    YanıtlaSil
  29. Bu yıl 2019 bana çok mutlu oldu çünkü Tanrı bana kocamın beni ihmal ettiği ve metresine geri döndüğü 3 ay kalbi kırıldıktan sonra tekrar mutlu yaşamak için bir neden verdi. Acı çektim ve her türlü duygusal işkenceye maruz kaldım, çünkü adamım bana yardım edebileceği konusunda tam bir güvence verdi. bana göre. Wealthy ile temasa geçtim ve sözlerini dinledim ve bana verdiği talimatları izledim. Kocamın kendisinin de söylediği gibi 12 ila 16 saat içinde eve döndüğüne inanır mısın, evliliğim geri döndü ve 3 ay sonra Dr. Wealthy'yi adamımı geri almak için Tanrı'ya çok minnettar, minnettar ve minnettarım bozuk evlilik. Dışarıda sevgilisine geri dönmek isteyen ya da herhangi bir yardıma ihtiyacı olan biri var mı? Ardından, şu anda Dr Wealthy ile E-posta ID'sini kullanarak temasa geçmenizi öneririm: wealthylovespell@gmail.com VEYA Daha fazla bilgi için +2348105150446 numaralı telefondan WhatsApp'ı da arayabilirsiniz. Tanrı sizi korusun efendim

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram

Twitt'le

Translate

İstatistiklerim


View My Stats