20 Kasım 2010 Cumartesi

Ek gıdaya geçişte günlük yemek planı nasıl olmalı?



Ben sıkı bir Tracy Hogg uygulayıcısı olarak ek gıdaya geçişte de onun verdiği günlük planı takip ettim. 

4-6 ay arasında 4 saatte bir emziriyordum ve sanırım o dönem, beslenme konusunda en rahat olduğum dönemdi. Acıktı mı, acıkmadı mı, acaba ne yedirsem gibi düşünceler olmadan her 4 saatte bir emziriyordum ve ikimizin de kafası rahattı. Derken 6. aya girdik ve ek gıdalara başladık. Bu durumda bizim günlük beslenme planımız şöyle oldu:

07.00
Kalkış ve beslenme (meme)
07.30
Etkinlik
08.30
Beslenme (katı – kahvaltı)
09.00 veya 09.30
Sabah uykusu
11.00 – 11.15
Beslenme (sıvı - meme)
11.30
Etkinlik
12.30 – 13.00
Beslenme (katı – sebze)
14.00 veya 14.30
Öğle uykusu
15.00 – 16.00
Beslenme (sıvı - meme)
16.15
Etkinlik
17.30 veya 18.00
Beslenme (katı – yoğurt)
19.00
Etkinlik (yatırma ritüeli)
19.30
Beslenme (meme – yatmadan önce)
22.00 ila 23.00 arası
Uyku öğünü (Katı gıdaya tam olarak geçince -7 veya 8 aylık- kesilecek)

Kızım şu an 14 aylık ve hala sabah 07.00'da kalkıyor. Bazen 06.30, bazen de bizimle birlikte yattığı haftasonları 08.00 olabiliyor. Ben ortalama saati baz alarak güne başlıyorum.

Sabah kalkar kalkmaz meme emiyor. Bu emme faslı aynı zamanda bir yatak muhabbeti şeklinde neredeyse 1 saati buluyor. Şimdi hangi kitapta okuduğumu hatırlamıyorum ama bir yerlerde sabah bebeğinizle yatakta geçireceğiniz sakin zamanlar ileride size yol, su, elektirik olarak geri dönecektir yazıyordu. Haklı çıktılar. Kızımın hala en sakin geçirdiği zaman dilimi sabahın bu erken saatleri. Gün içinde sadece sabahları uzun sayılacak bir süre kendi kendine oynuyor. Ben de bu arada yüzümü gözümü yıkayıp, ortalığı toplayacak vakit bulabiliyorum.

08.30 ortalama bir kahvaltı saati. Oyuna daldığı dönemlerde 09.00'a geriletmişti, şimdi ise çabuk acıkıp 08.00'da kahvaltısını istiyor.

Sabah uykusundan uyanır uyanmaz, yemeğin ısınmasını ya da soğumasını beklemeye sabrı yetmeyen obur kızımın tekrar memeyle beslenmesi gerekiyor. Tracy Hogg bebeğin memede uyumaya alışmaması için uyanır uyanmaz meme ile beslenmesini, uykudan önce ise katı gıda ile beslenmesini öneriyor. Bunun tam tersini önerenler de var. Eğer uyutmadan önce meme verirseniz bebek daha uzun süre ve bol miktarda meme emer diyorlar. Ben kızımın oburluğundan dolayı Tracy Hogg'u dinledim. Kızım 14 aylık ve hala deli gibi meme emiyor. Ama belki iştahsız bir çocuğu uzun süre emzirmek isteyen annenin diğer yöntemi denemesi daha faydalı olabilir.

Özellikle 13.00'da yenen güzel bir öğle yemeğinden sonra gevşemeyen çocuk görmedim ben hiç. O gevşeyip uykuya dalma hali de öyle güzel oluyor ki... İkinci bebeğimde bu dönemlerin keyfini farkına vara vara çıkaracağım :)

Dikaktinizi çekmek isterim ki; yatmadan önce son katı gıda yoğurt ve daha sonra da sadece anne sütü var. Benim bebeğim iri ve iştahlı bir bebek. Buna rağmen sadece anne sütü ile 4. aydan itibaren kesintisiz gece uykularına geçti. Aynı şekilde 6. aydan sonra da bu beslenme temposu ile kesintisiz uyumaya devam etti. Bu nedenle "Bebeğin aç kalıyor" deyip de gece yatmadan önce muhallebi vermenizi tavsiye edenlere itibar etmeyin. Tekrar söylüyorum benim bebeğim iri ve iştahlı, buna rağmen sadece anne sütü ile sabaha kadar uyuyordu (hala uyuyor) ve iri bir bebek olarak gelişiminde hiçbir gerileme olmadı. Bebeğin karnı katı gıdalarla daha iyi doyar iddiası zaten bana saçma gelmişti, şu anda da geriye dönüp bakınca, kendi bebeğimin gelişimini düşününce iyice saçma geliyor. 1 yaşına kadar bebeğin ana gıdası anne sütü olmaya devam ediyor; bunu unutmamak gerekli.

Saat 19.00 civarında bebeğim yatıyor (hala yatıyor). Bebeği uyuması için asla zorlamadım, hala da zorlamıyorum. Ama hava kararınca uyku ritüeline başlıyordum. Bu sanırım alışkanlık oldu veya içgüdüsel olarak hava kararınca uyumak istiyor. Yaz saaati, kış saati uygulaması da yapıyor kızım :) Böylece yatma saati için net bir saat vermek yerine "hava kararınca" demek istiyorum. Bebeklerin günün karanlık kısmını uykuda geçirmelerinin büyüme hormonu salgılamaları açısından önemli olduğunu artık herkes biliyor. 

Gece uykularının kesintisiz olmasında ise Tracy Hogg'un önerdiği gece öğünü çok önemli. Bilmeyenler için kısaca anlatayım: Bebek saat 19.00 civarında uyuyor ve ideal olarak gece boyunca uyanmayacağı varsayılıyor. Ancak siz bebeği saat 11.00 gibi gece, karanlıkta kucağınıza alıp uykusunun arasında besliyorsunuz. Gözleri kapalıyken öyle iştahlı emiyorlar ki inanamazsınız. Sonra zaten uykuda olduğundan karnı doyar doymaz memeyi bırakıyor ve kendini geriye ittirerek yatağına yatmak istediğini belli ediyor (en azından benim kızım öyle yapıyordu). İşte bu öğünden sonra en azından bir 5 saatlik kesintisiz uyku bekliyoruz. Bebeğin uyku ihtiyacına göre değişir. Benim kızım şu anda (14. ay) çoğunlukla 11-12 saat uyuyabiliyor. 6. ay civarında da 8 saat (yani sabah 7'ye kadar) uyuması bekleniyor.

Tam olarak katı gıdaya geçildiğinde ise bu gece öğününün kaldırılması gerekiyor. Her bebeğin katı gıdaya geçiş süresi farklı oluyor. Ama benim kızım gibi obur bir bebek bile olsa en erken 7. ya da 8. ayda tam olarak katı gıda ile öğününü tamamlayabilir hale geliyorlar. Sonrası için Tracy Hogg annelere gece öğününü bıraktırma önerileri getirmiş. Benim kızım ise kendi kendine gece öğününden vazgeçti. Önce az az emmeye, sonrasında ise uykusundan kaldırılmayı protesto etmeye başladı. Bir gece "Bugün uyku öğünü vermeyeyim bakalım ne olacak" dedim ve kızımın uyanmadan tüm gece uyuduğunu görünce gece öğününü kestim.

Ek gıdaya geçiş gerçekten zor ve zahmetli bir süreç; herkese sabır diliyorum :) Bebeğin 4. ayında emzirmekten yorulup da ek gıdaya geçmeye heves eden annelere de (ben de dahil hemen hemen tüm anneler) akıl fikir diliyorum. Bebeğin en rahat beslendiği 4-6 ay arasındaki emzirme bölümünü kaçırdıkları için nasıl rahat bir dönemi eziyetli hale getirdiklerini asla bilemeyecekler...

Hangi besinlerden ne kadar yedirmek gerektiği ise başka bir yazının konusu olsun...

17 yorum:

  1. ben tam tersini yapıyorum. uykuya daha kolay ve rahat geçsin diye hemen hemen tüm uykularından önce emziriyorum. sabah öğle öğleden sonra ve gece uykularından önce emziriyorum. Uyandıktan sonra yemek için sabırsızlanma bizde sadece kahvaltıda oluyor o da kaşık tabak vs. gördüğü zaman. :) heyecanlanıyor ve ıh ıhlayarak ver mamamı diyor! :)
    ve kesinlikle sıcaklarda emzirmekten bunaldığımda bitse şu emzirmeler de katı gıdaya geçsek diyordum, deneyimsizlik işte! :)

    YanıtlaSil
  2. bu konuyla ilgili ne çok diyecek lafım varmış benim de. dur ben de yazayım bu hâllerimizi! :) sanki kendi kendime sobelendim! :))

    YanıtlaSil
  3. Bu arada meyve saati kactaydi acaba sabah sut sinra kahvalti hangi saatte veriyordunuz meyveyi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özel olarak meyve saati yapmamıştım ilk başlarda. Kahvaltısında ya da yoğurdunun içinde filan veriyordum meyveleri. Sonra sonra emmeyi azalttıkça, meme yerine meyve vermeye başladım.
      Listede de yazmışım: Sabah uyanır uyanmaz meme verdikte bir buçuk saat sonra kahvaltısını ettiriyordum.
      4 saatte bir meme veriyordum. Memeden 2 saat sonra da katı gıdaları veriyordum. Böylece 4 saatte bir de katı gıda vermiş oluyordum. Kafa karıştırıcı olmadı değil mi anlatımım? :)

      Sil
  4. Hayir gayet net yazzmissiniz t cunku benim kizimi buyutme sisteminiz ayni benim kizimda kesintisiz uyuyabiliyir suan 7. Aya yeni girdik ve doktorun soylefigine gore once kati gida ver sonra memeni ver diyor eger seni emerse kati gida fazla yemez diyor . Ama ben ilk once memeyi deneyecem cunki kizimin memeyle uykuyu birlestirmesini istemiyorum birde doktora kalsa bizim memeler tas gibi olur sut dolar rahatsiz eder az emerse bende gece yatmadan once anne sutu verecegim gece ogununu kestikten sonra uyanmaya baslarsa gece muhallabi vermeyi dusunuyorum . Zamanla emmeyi azaltiyorlarmi bebekler yaaaa...birde oyle yogurt icinde filan verince sonradan tek meyve yerken sorun cikarmiyorlarmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1. Doktorunuz şu konuda haklı: Bebk uykudan uyanınca karnı aç oluyor ve verdiğiniz gıdayı kabul etme olasılığı daha yüksek.
      2. Memeyi öncelikle vermek istiyorsanız, bu da sizin tercihiniz. Özellikle iştahsız bebek anneleri ile uzun süre emzirmeye niyetli olan anneler öncelikle meme vermeyi tercih ediyorlar.
      3. Uykuyla meme özdeşleşmek zorunda değil. Biraz dikkat ederseniz, uykuya dalmadan memeden çekip yerine yatırırsanız, memede uyumamayı öğreniyorlar. Ben emzirip uyutuyorum (hala), bir ara memede uyumaya başladığını fark ettim ve hemen önlemimi aldım. Sorun olmadı.
      4. Memeler asla taş gibi olmuyor. Çocuğa göre kendni ayarlıyor. Çocuk daha fazla ek gıda yedikçe, süt de azalıyor. Dha fazla emdikçe, süt de artıyor. İlginç, değil mi?
      5. Gece muhalelbi verirseniz daha çok uyanır. Çünkü muhallebinin içinde karbonhidrat var. Bu da kan şekerini aniden yükseltir ve tıpkı 6 tane baklava yemiş yetişkind eolduğu gibi baygınlığa benzer bir uyku hali yaratır. Ama aniden yükselen kan şekeri, aniden de düşer ve açlık hissi yaratır. Çocuk uykusundan uyanıp bir dhaa yemek yemek ister. Ben uyumadan önce emziriyordum, gece son öğün olarak da yoğurt yediriyordum. Protein en uzun süre tok tutan besin grubudur. Kızım her zaman kesintisiz uyuyan bir bebek oldu.
      6. Zamanla emmeyi azaltıyorlar. Özellikle ek gıdayı arttırdıkça, emme sıklığı ve süresi azalıyor. Pirzola yiyen bebek ne kadar süre meme emebilir ki? :)
      7. Kızımın eline hep meyve verdim ben. Öğün olarak vermesem de herzaman kemirmesi için yanımda meyve bulundurdum. O nedenle hiç sorun yaşamadık. Bazen meve ile öğün yaptığı bile oluyor.

      Umarım siz de sorunsuz bir geçiş yaşarsınız. İLk 1-2 ay alışma süreci oluyor ve biraz zorluyor. Kolaylıklar diliyorum.

      Sil
  5. Bu arada cok yazdim size ama kizim alti aylik ve yeni basladim sebze corbasini pek severek yemedi sizin kizinizda sorun olmusmuydu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediğim gibi ilk 1-2 ay bebekler için zor bir süreç. Yeni bir tat, yeni bir doku. Çorbların dokusu da farklı gelebiliyor. Özellikle patatesin dokusunu sevmeyebiliyorlar. Denemekten vazgeçmeyin. AKlınıza gelmeyen şeyleri sevebilirler. Mesela balkabağı çorbası bebeklerin çok hoşuna gidiyor.

      Sil
  6. Merhaba, 4.5 aylık kızım geceleri bazen 2 bazense 5 - 6 kez uyanıyor hala bi duzene koyamadım.Tracy hogg okudum 3 saatlk rutini gündüz uyguladım ancak gece beslenmesini istemedi ekin. Ama 11 11.30 gibi uyanıyor emiyor..Kitapta uyandırmadan emdirin yada biberon verin diyor ama uyklu emmiyor işte :(
    ne yapacağımı şaşırmış durumdayım. 5 saat kesintisiz uyuyan bebek bi hayall benım ıcın :( ek gıdaya gecıste sızın tablonuzu uygulayayım ama uyur mu dersiniz tüm gece ? Önerlerinizi beklyorum..
    Dilek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her bebeğin ihtiyacı farklı. Nedne uyandığını çözebilirseniz, uyumasını sağlayabilirsiniz. Alışkanlıktan mı uyanıyor? Gündüz doymadığı için gece mi besleniyor? Ten temasına ihtiyaç duyduğu için mi uyanıyor? Yoksa beraber uyuyorsunuz da sizin hareketlerinizden rahatsız olup da mı uyanıyor? Hepsi olabilir. Fiziksel bir sorun olabilir. Bebeklerin mide kapakları oluşmadığı için reflü sorunu yaşamaları çok olası mesela. Yatağının başını biraz yükseltmek gerekiyor olabilir. İdrar yolu enfeksiyonu hiç anlaşılmaz mesela ama huzursuzluk yapar bebekte.
      Her insan gibi bebeklerin de uykuya ihtiyaçları var. Eğer ihtiyaçları karşılanırsa, onlar da kesintisiz uyuyabiliyorlar. Ama elbette bir yetişkinin performanısını beklememek lazım. Sabah 5-6 gibi uyanır mesela tüm bebekler. 9'a kadar uyumasını beklemek gerçekçi olmayabilir. Ya da gelişim atağı yaşadığı dönemlerde huzursuz olabilir ve tüm geceyi bile uyumadan geçirebilir. 1-1,5 yaşına kadar gelgitler yaşamayı göze almak gerekiyor. Sabır ve kolaylıklar diliyorum size.

      Sil
  7. Hangi besinlerden ne kadar yedirmek gerektiği ise başka bir yazının konusu olsun...demişsiniz ben bulamadım blogunuzda. yazmışmıydınız acaba
    sinem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahh ahh, her gün pek çok yazıya hevesleniyorum ama aklıma gelenlerin ancak beşte birini yazabiliyorum. En basit yazımı hazırlamam bile 2 saat sürüyor benim. Nerede hata yapıyorum bilemiyorum :)

      Bu da yazmaya niyetlenip, yazamadığım konulardan birisi olmuş.

      Özel olarak sormak istediğiniz bir husus var mı?

      Sil
  8. Mrb yine ben :)
    Katı gıdaya geçişte besinlerde nasıl bir sıralama uyguladınız acaba.. Ben şuan elma rendesi muhallebi ve yoğurt verdim
    Başka ne verebilirim bilmiyorum aklıma gelmiyor çünkü

    Bi de kefir ilk kez ne zmn verebilirim bilmiyorum sizin tecrübeniz nasıldı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yoğurt yiyebiliyorsa, kefir de içebilir.

      Muhallebi hiç vermedim ben.

      Yoğurtla başladım.

      Meyveyi eline veriyordum. Sonra meyve püresi de vermeye başlamıştım.

      Sebze püresi vermiştim ilk olarak. Mevsim sebzelerinden birini buharda pişirip ya da haşlayıp çatalla ezip yedirebilirsiniz. Zaten yiyeceği hepi topu bir çay kaşığı :)

      Doktorumuz verebilirsin deyince, yumruta sarısı, tuzsuz peynir çeşitleri de vermeye başlamıştım.

      Sonra bakliyat ve tahıl türevleri ile en son da et vermeye başlamıştım. 9. ayda hepsini yiyebiliyordu sanırım az az.

      Doktorunuz yönlendirmiyor mu sizi yemek konusunda? Doktorunuza sorsanız, bu ay neler vereyim diye?

      Sil
    2. Bir de şu siteyi tavsiye ederim size, her türlü sorunuza cevap bulabileceğiniz güvenilir bir site:

      http://www.gurmebebek.com/ek-gidaya-gecis-623

      Sil
  9. Inek sütüne ne zaman başladınız acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnek sütüne 1 yaşında başladım. Ama emzirdiğimden dolayı kızım pek de ilgilenmedi zaten. Sadece tadına yabancı olmasın diye tattırıyordum. Ben içerken benim bardağımdakine heves ediyordu vs. 3 yaşından sonra ancak 1 bardak süt içmeye başladı. Meme emdiği zaman inek sütü aklına bile gelmiyor, memeden uzaklaştığı zaman daha çok inek sütü içiyor. Çocuklarla süt arasındaki ilişki çok ilginç...

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram

Twitt'le

Translate

İstatistiklerim


View My Stats