17 Mayıs 2011 Salı

Hatalı ebeveynlik nasıl olur?


Kızımı büyütürken yaptığım pek çok hata var. Kızımın henüz 20 aylık olduğunu göz önüne aldığımızda daha pek çok hata da yapacağım aşikar :) 
Yaptığım hatalardan bazı örnekler verecek olursam:
  1. İlk hatam doğumda oldu: Sezaryanı kabul ettim.
  2. İkinci hatam: Kızımın kafasının arkasının düzleşmesine seyirci kaldım. "Flat head syndrome" oluşabileceğini geç fark ettim. Kafasının düzleşmesini önleyecek yastıkları "kullanır mı, kullanmaz mı" diye ikilemde kalarak almadım.
  3. Kızım bir yere çarptığında ya da düştüğünde "Döverim ben şimdi burayı" diyerek egosunu rahatlatma yöntemini seçtim. 
Gel gelelim "bu hataları şimdiki aklım olsaydı yapmazdım" da diyemiyorum. İkinci çocuğumda da hamilelik haleti ruhiyesi içinde sezaryanı kabul edebilirim; çocuk rahat uyusun diye yastıklı uyumaya zorlamayabilirim; her çocuğun yeteneği ve gelişimi farklıdır deyip, mutlu olduğu gibi yapsın, isterse emeklemesin diyebilirim; ikinci çocuğumun da göz yaşlarına dayanamayıp vurduğu yeri dövebilirim vs vs.

Ama bazı hatalar var ki, asla yapılmaması gerektiğini düşünüyorum. Bugün doktorda sıramı beklerken bir aile geldi ve yanlarında durduğum 5 dakika içerisinde beni afaganlar bastı. Sadece 5 dakikada yaptıklarını yazıyorum:
  1. Anne çantasından bir ıslak mendil çıkarıp oğlunun ayakkabılarını silmeye başladı. Çocuk bu sırada ayaktaydı ve ortalıkta dolaşıyordu. Annesine "Bırak" dedikçe, anne çocuğu çekiştirerek zorla silme işlemini tamamladı. Çocuğu asla fiziksel anlamda zorlamamak gerektiğini düşünüyorum. Kızımın kendi vücudu ile ilgili isteklerine saygı duyuyorum. Asla o istemeden, onu ikna etmeden vücudu üzerinde tasarrufta bulunmuyorum (doktor kontrolü ve aşı gibi sağlıkla ilgili işlemler hariç). Mesela kış ortasında çıplak dolaşmak isterse, bırakıyorum. Bir süre sonra üşüyünce giyinmeye razı oluyor zaten. Yarın öbür gün kendisini fiziksel anlamda zorlayan bir başkasına, kızımın kesinlikle müsaade etmeyeceğini ümit ediyorum.
  2. Daha sonra çocuk hastanenin afişlerinden birini eline aldı, yere attı, üstüne bastı vs vs. Çocuk bu şekilde oynarken tüm aile çocuğa bağırmaya başladı. Ben de gitgide sinirlenmeye başladım tabii. Sizin için anlamsız olan bir hareket, çocuk için büyük bir anlam taşıyor olabilir. Çocuk o esnada kendince bir keşifte bulunuyor olabilir. Eğer tehlikeli bir şey yapmıyorsa ve başkalarını rahatsız etmiyorsa, çocuğun yaptığı hareketleri engellememek gerekiyor. Ben engellenince çok sinirlenirim, çocukların da engellenmişlik duygusundan hoşlanmayacaklarını sanıyorum. Ayrıca kızım belki de bu nedenle "yapma" dediğim an elindekini bırakıyor veya geri adım atıyor. Sanırım çok az "yapma" dediğim için, bu kelime çocuğum için anlamını kaybetmemiş oluyor.
  3. Çocuk anne-babasının yanından uzaklaşınca "Gitme, orada polis var", "Teyzeyi rahatsız etme, doktor amca iğne yapar" dediler. Bak, yazarken sinirleniyorum. Kardeşim, iki kişisiniz. İşbölümü yapın, çocuğun peşinde dolaşın. Uzaklaşan çocuğu korkutarak sizin etrafınızda dolaşmasını sağlamak nasıl bir mantık! Çocuğu asla polis, doktor vs ile korkutmamak gerekiyor. Korkutulan çocuğun hem özgüveninin sarsılacağını hem de dünyanın güvensiz bir yer olduğu duygusunun içine yerleşeceğini düşünüyorum. Ayrıca pragmatik açıdan bakarsak: Bir gün çocuk kaybolursa ya da ciddi bir rahatsızlık geçirirse ne olacak? Çocuk polisten ve doktordan korktuğu için bu meslek gruplarından olabildiğince uzak durmaya çalışacak... Çocuğun tüm hayatını etkileyebilecek böyle bir hata yapılır mı?
  4. Hiçbir şey yapmasına izin verilmeyen çocuk en sonunda sıkıldı ve biz yetişkinlerin de yaptığı gibi, sıkılınca kendini yemeğe vurdu. "Ben cips istiyorum" dedi, babası da "Tamam, çıkarken sana Çitos alacağım otur şimdi uslu uslu" dedi. Çocuğa rüşvet verilmez, sağlıksız yiyecekler yedirilmez. Çocuğa sağlıklı yemek alışkanlıkları kazandırmak, çocuğun hem fiziksel ve zihinsel gelişimi açısından, hem de ilerideki sağlığı açısından önemlidir. Ayrıca çocuğu rüşvet gibi olumsuz davranış kalıpları ile tanıştırmamak da manevi gelişimi açısından önemlidir.
  5. Son olarak iyice çıldırdığım nokta: Amcası 4 yaşlarındaki oğlan çocuğuna "Buseeeee nasılsın?" diyor, onu bir kız çocuğuna benzeterek kızdırıyordu. Kimse de müdahale etmedi adama yahu, hatta çocuk sinirlendikçe gülüşüyordu etraftakiler... Cinsel kimliğini edinmeye çalışan bir çocuk bu şekilde yıpratılır mı? Çocuk yarın öbür gün homofobik de olur, cinsiyet ayrımcı da olur; olur da olur... Çocuk hiçbir koşulda, şaka ile dahi olsa aşağılanmamalı; hele hele başkalarının yanında asla asla küçük düşürülmemelidir. O el kadar çocuk önce kaba kuvvete başvurup adamı susturmaya çalıştı. Adam hala aynı saçma espriye devam edince duymazlığa gelmeyi denedi. Minicik çocuk, koca adamdan daha sağduyulu davrandı ama ben artık içeri doğru kaçarcasına uzaklaşırken adam hala arkamdan "Buse gibi kısa pantolon giymişsin, kız pantolonu bu. Buse misin sen?" deyip duruyordu. Bazen ciddi anlamda şiddet uygulayasım geliyor!
Sonra düşündüm: Hangi hataları yapıyor olursam olayım, özünde ben iyi bir anneyim!

Sadece iyi niyetli olmakla, çocuğu sevmekle iyi ebeveyn olunmuyor. Hem sağduyulu olmak, kendini çocuk yerine koyabilmek hem de çocuk psikolojisi ve çocuk eğitimi konusunda biraz bilgi sahibi olmak gerekiyor.

17 yorum:

  1. okurken bile sinirlendim, sen iyi tutmussun kendini! cocuk ypamadan once kursa tabi olmali, pratik ve uygulamali sinavlar olmali hem de.. boyle seyler okuyup duydukca gicik oluyorum, bir ileride bu cocuklarin bizim cocuklarla ayni ortamda bulunacagini dusununce endiseleniyorum acikcasi..
    sen harika bir annesin :)
    yaptigin hatalar da oldukca dogal ve normal. bizim oglanda biz yastik kullandik kafa duz olmasin diye ama birkac aylktan sonra reddetti ozel yastigini, simdi kafa dumduz ama yapacak birsey yok.

    YanıtlaSil
  2. Çok kötüymüş gerçekten ufak tefek hatalar elbette yapacağız insanız nihayetinde benmi de kendimi eleştirdiğim nokta düşer diye yere salmadım bu yüzden 15 aylık bence biraz geç yürüdü ama anlatığın aile gerçekten çok vahim durumda hele son madde çok kötü yazık. Geçenlerde durakta araba beklerken bir kadın geldi 8 yaşındaki oğluna "git bana bakkaldan sigara al" dedi dayanamadım "18 yaşından küçüklere sigara satılmıyor çok yanlış bir şey yapıyorsunuz" dedim kadının cevabı "öyle ama ne yapalım alışkanlık" oldu uyarmak bile yetmeyebiliyor bazı insanlara maalesef

    YanıtlaSil
  3. İçim daraldı okurken.Ben de kendimi yeteri kadar iyi anne olamıyorum diye suçlayıp duruyordum.Kendi kendime hayran oldum bak şimdi :)
    özlem

    YanıtlaSil
  4. Maalesef sadece okumuş, görmüş olmakla da bu iş bitmiyor, bu şekilde davranan eğitim alamamış, imkanı olmayan insanları hadi bir derece anlamak mümkün de, elinin altında interneti olan, her an her bilgiye ulaşabilen ve bu şekilde davranan insanları anlamak mümkün değil. Anne-baba olma eğitimi verilebilse her birimize keşke :(

    YanıtlaSil
  5. Ben de yazıvermek istedim hemen madde madde Can'da iken yaptığım hataları... Sonrasında bahsi geçen aileyi okuyunca hadi ordan dedim kendime... Ama içim rahatlamadı daraldı resmen çocuğun halinden sebep:(...

    YanıtlaSil
  6. aaaaa okuduklarıma inanamadım, ne kadar vurdumduymaz bir umursamazlık bu çocuğua karşı ??!!??

    YanıtlaSil
  7. Ne kadar ilkellermis diyebiliyorum sadece. Yargilamak bana dusmez ve yasadiklari kosullarla degerlendirmek lazim ama tek bir davranislari bana bunu dusundurttu, ne demek Buse diye dalga gecmek! Cocugu alasagi etmisler. Dusunsenize, yarin oburgun bu cocuk kizimin sinif arkadasi olacak belki ve saci uzun diye, kisa diye, olmadik bir sebeple dalga gececek, aglatacak, asagilayacak, neden ailesindeki Allahin saskini ona bunu yaptigi icin tum hayati ve davranislari degisecek! Bu sadece o cocugu degil, etrafindakileri hatta onun cocugunu, cocugunun cocugunu bile etkileyecek... Offf iyi dayanmissin, ben orada mini konferans verip doktorunuza bir sorun derdim. Ama anlayacak kapasiteleri varsa elbet!

    YanıtlaSil
  8. ayy doktorda sıra bekliyorum. çocuğun yanında babaanne ve baba var. sürekli müdahale, yapma etme,ayıp....
    sonra benim miniğim,(4aylıktı o zamanlar) bi çığlık attı. kendi kendine takılıyor falan.
    ayıplarla büyüyen çocuk doğal olarak bebeğime dönüp "ayıp, bağırma" dedi.
    sorgulamadan yaşıyoruz, nesilden nesile aktarıyoruz hataları.

    YanıtlaSil
  9. Zaten çocuğa "ayıp" demek saçma. Bir çocuk büyük ihtimalle 6 yaşındna önce "ayıp" kelimesinin anlamını kavrayamayacak, sadece kelimeyi "tedirgin edici" olarak algılayacaktır.

    YanıtlaSil
  10. Çok güzel bir yazı olmuş tebrikler.. Bu şekilde davranan o kadar çok aile var ki malesef :(

    YanıtlaSil
  11. Evet, maalesef çok aile var böyle davranan. Eskiden fark etmezdim ama kızım doğduktan sonra algıda seçicilik oldu sanırım. Bazı tanıdıklarımla görüşmeyi bile kestim bu nedenle. Özellikel çocuğa uygulanan maddi manevi şiddete kesinlikle tahammül edemiyorum.

    YanıtlaSil
  12. Bzm doktorumuz kızınızı ne tarafa yatırırsanız yatırın 8-9'uncu aydan sonra genetiği neyse ona dönecektir. Yatış sekline gore kafa değişmez, dedi. Ben de o gune kadar cok kafaya takatine sonrasında şakdım çayıra :)
    Hata mı ediyorum yoksa??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Telefonun azizliği, takardim takatine, saldim şakdım olmus :)

      Sil
    2. Doktorunuz haklı tabii. Bebek kendi kendine dönmeye başaldıktan sonra yatış şekline müdahale edemiyorsunuz. Benim kızın kafasının arkası düz kaldı mesela. Benim açımdan önemli değil de yarın öbür gün kuaföre gidip topuz yaptırırken kafasının düzlüğü sebebiyle sorun çıkarsa ufak çapta bir fırça yerim herhalde :)

      Sil
  13. Benim oğlum sürekli sağa dönerek yatınca kafası düzleşmedi, ben de sola baktırmak için uğraştım, neyse bir sorun olmadı çok şükür...
    Çok güzel bir yazı olmuş, ben okuyup bilgilendikce oğluma doğru şekilde davranmaya çalışıyorum ama bu yüzden babasıyla sürekli tartışıyorum malesef :( Onu nasıl değiştiricem bilemiyorum...

    YanıtlaSil
  14. Paylaşabilırmiyim?yapılan yanlış davranışların zararlarını çok iyi anlatmışsınız

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram

Twitt'le

Translate

İstatistiklerim


View My Stats