9 Temmuz 2011 Cumartesi

Bebek kahvaltısı nasıl olmalı?

Hem bulamaç hem de parçalı kahvaltının uyumlu birlikteliği :)

Cevap: Hafta içi bulamaç, haftasonu ve sair aile kahvaltılarında normal kahvaltı şeklinde olmalıdır.

Bebekler konusundaki her husus gibi, bu sorunun cevabı da bebeğe göre değişir. Yukarıda verdiğim cevap, benim kızımda uyguladığım ve çevremdeki bebeklerle kıyasladığımda da doğru bir tercih yaptığımı gördüğüm yöntemdir. Pekçok arkadaşım, kimsenin kendilerini bu konuda uyarmadığını ve şimdiki akılları olsa benim gibi yapacaklarını söylemişlerdir. Nedenlerini sayayım:
1. Sadece normal, yani parçalı kahvaltı yapan bebek az miktarda kahvaltılık yer. Oysa kahvaltı hepimizin bildiği gibi günün en önemli öğünüdür ve en azından benim kanımca en ağır yapılması gereken öğündür. 
Normal kahvaltıda yiyip yiyeceği bu kadardır kızımın...

2. Bulamaç şelinde kahvaltı yapan bebek son derece yüklü bir kahvaltı yapar ve gün içinde alması gereken kalori miktarının çoğunu kahvaltıda alır. Böylece geri kalan öğünlerini yemek istemezse bile içiniz rahat olur, çocuğu zorlamak zorunda kalmazsınız. Aranızdaki ilişki zedelenmez. Bkz. aşağıda: Bulamaç kahvaltı tarifi :)

3. Mamafih 1 yaşından önce sadece bulamaç ile kahvaltı etmiş olan bebek, 1 yaşından sonra da normal kahvaltıya geçmeyi reddedecektir. Bebeğin uyku saatleri azalıp, kendi kendine rahatlıkla yürümeye başladığında daha çok gezmek isteyeceksiniz. Ama sürekli bulamaç şeklinde kahvaltı yapmanız mümkün olmadığından, ev dışında yapılan kahvaltılarda zorlanacaksınız.

Amcasının evinde bir geniş aile kahvaltısında yağda yumurta yemeye çalışan Kontes Hanım.

4. Ayrıca evde kahvaltı yapıyor olsanız bile bulamaç yapamayacağınız ya da yapmak istemeyeceğiniz günler olabilir. Bebeğin normal kahvaltı yapamıyor olması, bebek büyüdükçe sinirlerinizi germeye başlayabilir :)

Bulamaç bulamayan bebek irisi sağlıksız poğaçalara ve az kalorili salatalıklara yüklenir :)

Sonuç olarak, bence en ideali, bebeği henüz 1 yaşını geçmeden hem bulamaç şeklinde hem de parça parça kahvaltı etmeye alıştırmaktır. Böylece bebeğin yoğun kahvaltı yapmasını istediğiniz zaman bulamaç ile, bebeğin sizinle masaya oturup kendisinin yemesini istediğiniz zaman da parça şeklinde kahvaltı  etmesini sağlayabilirsiniz.

Ve merak edenler için bulamaç kahvaltı tarifi:
Bebeğin ayına göre süt veya ıhlamurun içine haşlanmış yumurta, ezilmiş ceviz ve fındık, tereyağı, tuzsuz siyah zeytin, tuzsuz peynir (lor veya rende dil peyniri), keçiboynuzu tozu, bal/pekmez, bulamacı koyulaştırmak için muz/avakado; karbonhidrat eklemek istenirse bisküvi/ekmek.

Uyarı: Bu kahvaltıyı yapan bebek, arpası fazla geleceğinden gün boyu poposuna motor takılmış gibi hareketli olacaktır :)

En üstteki fotoğraftaki uyumlu birlikteliğin sırrı:
Kızım haşlanmış yumurta sarısı yemiyor ama beyazına bayılıyor. Tuzlu peynir yemiyor ama tuzsuz dil peynirini kemirmeyi seviyor. Peyniri, yumurtayı, bal/tereyağ ve ekmeği tabağa koyuyor; geri kalanı fincanda bulamaç yapıyorum. Hem kendisi yiyor hem de tarafımdan kaşıkla besleniyor.

Kızım şu anda 21 aylık. Her iki yöntemle de kahvaltı ediyor. Ama halen parça kahvaltıda yediği miktar, bulamaç kahvaltıda yediği miktara eş değil; çok çok daha az.

20 yorum:

  1. Ben de uzun bir süre her iki oğlanı da rafadan yumurtaya doğradığım minik ekmekler ve yanında bulamaç tarzı kahvaltıyla besledim. Taneliye geçişte ilk değiştirdiğimiz şey yumurtanın pişirilişiydi. Rafadandan tereyağlı-peynirli omlete terfi ettiler. Özlemişim resmen o günleri... :)

    YanıtlaSil
  2. Al işte aynılar bunlar aylarıda aynı zati :))

    YanıtlaSil
  3. @ Selen: Bizim doktorumuz sulu yumurta vermeyin demişti, katı yumurtanın sarısını da yemekte çok zorlanmıştı kızım. İlk başlarda sıcak yumurta sarısını tereyağ ile karıştırıp ekmek de ekleyerek minik toplar yapıp atıyordum ağzına. Sonra sonra "Eee" dedim "Ne uğraşıyorum bu kadar. Ver bulamaç gitsin. Elbet bir gün kendi kendine yemeyi öğrenecek" :) Geriye dönüp baktığımda özleyeceğim bu günleri eğil mi? :)

    @Ülkü: Biz de aynı yaştayız zaten :) Gerçi benim Kontes, Ülkü'den 20 gün daha büyük ve bu aylarda 20 gün çok fark edebiliyor.

    YanıtlaSil
  4. Benim kuzu da 21 aylık. Haftaiçi hemen hemen aynı tarifte bir bulamaç, haftasonları terayğlı yumurtadan, poğaçaya duruma göre değişen parçalı kahvaltı yapıyor. Dediğin gibi her iki duruma da uyum sağlamakta zorlanmadı, baştan bu yana bu şekilde devam ediyoruz. Miktar konusu benim de kafama takılıyor zaman zaman. Bulamaçı bıraksak diyorum ama bu kadar çeşit ve miktarı bir kerede alması imkansız aksi durumda. Acaba ne kadar devam edeceğiz bilemiyorum.

    Bir de keçiboynuzu tozu nedir? Nerden bulunur? Ne işe yarar? Bizim kıza keçiboynuzu veya dut pekmezi veriyoruz. Aynı mıdır ki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hunnap keçiboynuzu tozu var tamamen doğal aktarlarda bazı marketlerde bulunur

      Sil
  5. MErhaba yazılarınıza nurturia adlı siteden ulaştım, 8,5 aylık kızım kilosu ortalamanın altında dedi dr. yemek yedirmekte çok zorlanıyorum özellikler kahvaltı, sonrasında ayrı ayrı tatları yemekte zorlanmasın diye ayrı ayrı vermeye çalışıyorum peyniri cevizi yumurtayı ...vs.
    ama bir tek peyniri diğerlerinwe nazaran daha iyi yiyor. Artık kilosunun da az olmasından dolayı ve yeterince protein almasnı istediğimden sanırım sizin önerilerinizi deneyeceğim. YAzınız oldukça rahatlatıcı, çünkü hep içimde bi ssıkıntıydı bu, acaba bulamaç şeklinde yerse ayrı ayrı yemekte zorlanır diye, ama diğer yemekleri nasıl yiyorsa ona da zamanla alışır umarım, sevgiler, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba.

      Eğer emziriyorsanız, kendinizi zorlayarak yemek yedirmek zorunda değilsiniz. Bir hatta bir buçuk yaşına kadar sadece emerek sağlıklı ve normal kiloda kalabilir kızınız.

      Bulamaç verme konusunda da tereddütlü olmayın. Herkesin damak tadı farklı. Nasıl yemek istiyorsa öyle yesin. Siz iki türlüsünü de teklif edin, kararı kızınız versin. Zaten belli de olmaz, bugün böyle ister, yarın öteki türlü ister. Bebeklerin sevdikleri yemekler, yeme teknikleri, oyuncaklar, oyunlar vs çok çabuk değişiyor.

      Su akar yolunu bulur zamanla, içiniz rahat olsun :)

      Sil
  6. ben ilk resimde kızınızın oturduğu sandalyede onu tutan şeyi merak ettim.nereden temin edilebilir acaba

    YanıtlaSil
  7. "Kumaş mama sandalyesi" diye aratırsanız, bulursunuz. Hatta beceriniz varsa kendiniz de dikebilirsiniz. Çok basit bir şey aslında. Zorda kalınca yemenilerle bile yapıyordum.

    YanıtlaSil
  8. Farklı besinlerin bir arada bulunduğu besin değerleri yüksek bir kahvaltı ile çocuğunuz çok daha sağlıklı olacaktır.

    YanıtlaSil
  9. Merhaba, bulamaç tarifini kaçıncı aydan itibaren verdiniz. Özellikle keçiboynuzu tozunu kaçıncı ayda başladınız. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ek gıdaya kızım 6. ayını bitirdiğinde başlamıştık. Başından itibaren bulamaç verdim. Keçiboynuzu tozu ile tanışmamızı tam hatırlayamıyorum maalesef ama 9. ay civarındaydı herhalde, çünkü kızım ek gıdaya başladığı ilk 2 ay doğru düzgün bir şekilde öğün yapmıyordu zaten ek gıdayla.

      Bu tür aklınıza takılan sorular için önerebileceğim, beğendiğim bir site var: www.gurmebebek.com

      Sitenin sol başında "ek gıdaya geçiş" başlığını tıkladığınızda çok bilgilendirici yazılar göreceksiniz.

      Ek gıdaya geçişte sabır dilerim.

      Sil
    2. Teşekkür ederim, gurme bebeği incelemiştim sanırım sizin daha önceki önerilerinizle, zor kısmını bir hayli atlattık, havada yoğurtlar püreler bayağı uçtu:)) sizin ek gıdaya geçiş yazınızdan çok faydalandım, teşekkür ederim. Keçiboynuzu tozu çay kaşığının ucu ile başladım, 7. Ayı doldurduk.

      Sil
  10. İnsan bazen kendini yanlış yapıyor gibi hissediyor aslında hissettiriliyor etraftan ve bunların birçoğu da uzman diye geçinen insanlar. annelik içgüdüsü analitik mantıkla birleşince en iyi çözüm aslında bebeği için. Benim oğlum da kendi beslenmeyi pek tercih etmiyor makarna ve zeytin yemek dışında. dolayısıyla kahvaltı için bana kalırs da bulamaç. ben onu kahvaltılık tahıllı mamalarla harmanlıyorum. tam da kendimi kötü hissedip bebek kahvaltıları diye google da araştırma yaptığım sırada sizin yazınızı okudum ve rahatladım. Teşekkürler;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anneliğin baş koşulu "rahat olmak". Tıkayın kulaklarınızı başka seslere, içsesinizi dinleyin. Öyle böyle büyüyecek bu çocuk...

      Sil
  11. Cok eglenceli bir yazi olmus :) 8 aylik bebegime ben de bulamac seklinde yediriyorum kahvaltisini, onune koysam findik kadar bir sey yemez toplamda. Yine yutmayi cignemeyi ogrensin diye eline ekmek meyve vs veriyorum ama genelde kusmayla bitiyor sonu. Bu yaslara geri donmeyecek mumkun oldugunca cesitli yeterli beslenmesi onemli diye dusunuyorum, tikiyorum agzina bulamaci, tadina da bakiyorum bazen kotu de degil :)sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yazıyı ilk çocuğumda yazmıştım. Ben de sizin gibi ek gıdanın çeşitli olması ve yeterli miktarda alınması gerektiğini düşünyordum. Ama aradan geçen zamanda gördüm ki ek gıda tadımlıkmış, alınmasa da olurmuş, 2 yaşına kadar sadece anne sütü alıp da zaten iri olan kızımdan bile daha iri olan bebekler gördüm. O nedenle ikinci bebeğimde hiç bulamaç yapmadım. İkinci bebeğimi temel olarak anne sütü ile besliyorum 13 aydır. İsterse fındık kadar yiyor, istemezse hiç yemiyor. Gelişimi de yerinde. Umarım sizde de her şey yolundadır. Sağlıkla kalın.

      Sil
  12. Sevgili ÇokBilmiş, kızım genel olarak emmeyi çok sevmemişti zaten ek gıdaya geçtiğimizde de bulamaç kahvaltı tarifinizden çok faydalandık. Kızım onu yediğinde tok ve huzurlu bir bebek oluyordu. Şuanda hala zaman zaman yaparım tatlı niyetine yer. Teşekkürü bir borç bilirim..

    YanıtlaSil
  13. Şükürler olsun ki benim bebeğim 18aylik ve ben yemeğin kahvaltısında her türü nu veriyorum hasta olmadığı sürece rahat yiyor fakat o dişler var ya o dişler mahvettin bebeğimi gün gelir beraber ağlıyoruz beboyla

    YanıtlaSil
  14. Bizde de durumlar aynı ilk başlarda iştahı harikaydı ama şimdi 11 aylık ve oyunlarla yemek yedirir oldum ve bundan hiç hoşnut değilim damak zevkinin gelişmesini istiyorum çünkü onu oyalamak değil 🤷‍♂️ kahvaltı asla istemiyor muhtemelen tok kalkıyor gece sıklıkla emdiği için ama yine de birazcık yese içim rahatlayacak her yöntemi deniyorum kaşık mamalarına eklemeler yaparak bulamaç omlet vb yok çok zor yiyor 😪taneli verdiğim de ise hepsi tabakla birlikte yerde asla yemiyor bir tek elinde yediği simit ekmek ve meyve o da bir kaç dk sonra yine yerde sakin kalmaya çalışıyorum ama zorlanır oldum iyice😪

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram

Twitt'le

Translate

İstatistiklerim


View My Stats