18 Mart 2011 Cuma

Hangi sling'i kullanmalıyım?

Bu sorunun cevabı bebeğinizin ve sizin yaşınıza ve huyunuza göre değişir. Ama hemen hemen tüm bebek taşıyıcılarını denemiş bir anne olarak önerilerimi şöyle sıralayabilirim:

Yeni doğmuş bir bebek için en ideal taşıyıcı "wrap sling" denilen, kumaş taşıyıcılar. Ben küçükken anneannem beni sırtına bir çarşafla bağlardı. Siz de muhakkak köylü kadınlarını ya da Afrikalı kadınları vs bu taşıyıcıyı kullanırken görmüşsünüzdür. Bu taşıyıcıyı evinizde kendiniz de dikebilirsiniz. Ama organik, esnek ve mevsime uygun kumaşlardan hazır yapıp satıyorlar da...


Bu taşıyıcının yenidoğana uygun olmasının nedeni bebeğinizin henüz dik duramıyor oluşu. Dik tutmaya çalıştığınızda henüz omurgasını dikleştiremediği için omurga üzerine yük binmesine neden olursunuz. Bu nedenle bu taşıyıcıların içerisine bebek yatırılıyor. Ezik büzük duruyormuş gibi geliyor ama yüzyılların tecrübesi bebeğin içerisinde çok rahat ve sağlıklı bir pozisyonda olduğunu söylüyor; bilimsel araştırmalar da bu yönde. Ayrıca eğer becerebiliyorsanız (Ben 9 ay boyunca iki elimi de kullanmadan emzirmeyi beceremiyordum.) bu taşıyıcıların içerisinde bebeğinizi kimse görmeden ve ellerinizi kullanmadan emzirebilir, bu arada kitap vs okuyabilirsiniz (Ben kitap okuyabilme raddesine ancak 9 ay sonra varabilmiştim, ama ikinci çocuğumda daha iyi bir performans sergileyebileceğimi umuyorum).
Bir de şehir içerisinde oturuyorsanız yeni doğan bebeğinizi taşıdığınız o devasa pusetlerle kaldırıma inip çıkmak, toplu taşıma araçlarına binmek, market alışverişi yapmak işkence olabiliyor. Oysa bu taşıyıcı ile bebeğinizi rahatlıkla her yere götürebilirsiniz. Hatırlarsanız İtalyan bir parlamenter anne bebeği ile toplantıya bile katılmıştı bu taşıyıcıyla:



Peki, dezavantajları neler:
Eğer benim gibi sezeryanla doğum yapmış bir anne iseniz ameliyatlısınızdır ve zaten dik yürümekte zorlanıyorsunuzdur. Karın kaslarınız olmadığından su sürahisini bile kaldırırken kollarınız titriyordur. Ayrıca dikiş yerlerinizde ağrı vardır. Dış derinizdeki dikiş yeri bir hafta içerisinde iyileşse bile nemli ve kapalı alandaki iç organlarınızdaki kesiklerin iyileşmesi zaman alacaktır. Bu nedenle bebeğinizi taşımak istemeyebilirsiniz, isteseniz bile taşıyamayabilirsiniz. Ben, bebeğimi ancak 2 ay sonra taşıyabildim. Bu nedenle wrap sling'lerden bu dönemde faydalanamadım. Ama normal doğum yapan anneler için kesinlikle öneririm. Hatırlarmakta fayda var, diğer tüm sling'ler gibi bu tür taşıyıcılar ile de 15 kilo çocuğu taşımak bile mümkün ve kolay.
Bu sling'lerin ikinci bir dezavantajı bağlamasının çok uzun sürmesi. Bebek sağlam dursun ve omzuma fazla yük binmesin diye 3 metrelik bezi vücuduna dolayıp duruyorsun. Çeşitli bağlama teknikleri var. Youtube'da bu taşıyıcıları kullanan annelerin videolarından öğrenilebilir. Bir tanesini öğrenip tekrar tekrar bağlayınca el alışkanlığı yapıyor. Ama yine de dışarıda bağlamaya kalktığınızda 5 dakikanızı sırf bebeği bağlamaya ayırmanız gerekiyor. Arabaya binince çıkar, inince baştan bir daha bağla. Sonra kumaşın ucu yere değmesin diye uğraşıyorsunuz, sinir bozuyor. Ama bebeğinizi uzun süre taşıyacaksanız, mesela alışverişe ya da yürüyüşe çıkacaksanız uygun bir taşıma yöntemi.
Bir de benim kızım doğduğu andan itibaren başını dik tuttu, asla omzumuza göğsümüze yaslamadı. Bu sling'lerin içerisinde de başını asla kumaşın içine sokmamızı kabul etmedi. Gerçi, kim bilir, belki ilk günden itibaren kullanabilseydim kabullenmesi mümkün olurdu. Yine de benim kızım gibi huysuz ve asabi bebeklerinizi taşıyıcının içine sokmak için zorlamak pek de mümkün olmayabilir diyeyim ben.
Bir de bu taşıyıcılar ile kızımı sırtıma bağlamakta zorlanmıştım ben. Belki bir çarşaf gibi eni de daha geniş olsaydı daha kolay bağlanrdı ama o zaman da sokakta gezmeye müsait kibar bir görüntüsü olmazdı sanıyorum.

Kızım 2 aylık olunca ilk kullandığım taşıyıcı BabaSling idi:

Benim kızım bu şekilde yatmayı ve emmeyi kabul etmediğinden ben genellikle dik poziyonda kullandım bu taşıyıcıyı. Küçükken bağdaş pozisyonunda dışa dönük, büyüdüğünde ise belimin yan tarafında oturur şekilde kendime dönük olarak taşıdım:


Bu taşıyıcının içinde bebeğinizi dışa dönük taşımak istediğinizde bebeğe bağdaş kurdurmanız gerekiyor. Çok rahatsızmış gibi duruyor ama o pozisyonda etrafa saçtığı gülücükleri görmeniz lazım. Bilimsel araştırmalar da bu oturma pozisyonunun bebeğin belini ve omurgasını rahat ettiren tek oturma pozisyonu olduğunu söylüyorlar. Ancak ben sezeryanlı bir anne olarak kızımı bu taşıyıcının içinde en fazla 10-15 dakika sürelerle taşıyabildim.

Bebeğiniz büyüyünce de bu taşıyıcı ile taşımak mümkün amaaaaaa 4. aydan itibaren bebeğiniz artık sürekli dışa dönük olmak isteyecek. 4 ila 8 ay arasında sürecek bu dönemde bebek sürekli sizin göz hızanızdan etrafı seyretmek isteyecek. Eğer kilometrelerce yürümüyorsanız, ciddi bir omurga sorununuz yoksa ve bebeğiniz de çok ağırlaşmamışsa normal bir kanguru bu dönemde işinizi görecektir:


Baby Björn marka kangurular en pahalı olanlar ve en kullanışlı olduğu iddia edilenler. Bense kısa bir dönem kullanacağımı tahmin ettiğimden (ki öyle de oldu) en ucuzundan dandik bir kanguru ile idare etmiştim bu öne bakma döneminde. Kangurular ile en fazla 8-9 kiloya kadar olan bebekleri taşımak mümkün. Sling'ler gibi 15 kiloya yani aşağı yukarı 3 yaşına kadar taşımaya müsait değiller. Çünkü hem bebek için dar gelmeye başlıyorlar hem de bebeği ön tarafta ve dışa dönük taşımak bele ve sırta çok yük bindiriyor.

Eğer bebeğiniz biraz ağır ve hareketliyse yan kanguru ile daha rahat edebilirsiniz. Eğer bebeğiniz kendini dik tutacak kadar büyüdüyse BabaSling ve hatta bağlamayı becerebilirseniz Wrap Sling içerisinde de bebeğinizi bu şekilde yan taşımanızın mümkün olduğunu hatırlatmak isterim. Ama sling'lerden farklı olarak, dışa dönük yan kangurular da var. Kısa süreli taşıyabiliyorsunuz ama hem bebek dışa dönük durmuş oluyor, hem de ağırlığı sizi daha az yoruyor.

Derken bebeğiniz büyüyecek ve hareketlenecek. Artık bebeğinizi taşıyıcılar içerisinde tutmanız mümkün değil. Yukarıdaki İtalyan parlamenter anne örneğini hatırlayacak olursak:

İkinci resimde annenin ne kadar dinlenmiş ve sağlıklı göründüğüne dikkat çekmek isterim. Bebeğiniz küçükken kendinizi çalışacağım diye zorlamanın bir anlamı olmadığını da böylece hatırlatmakta yarar var :)

Bebek artık büyümüş ve öyle sepet misali taşımak mümkün değil. Sürekli sağı solu karıştırmak isteyen bebeği taşıyıcının içine koyup çıkarmak sorun olacağından en iyisi kendi halinde oynamaya bırakmak. Ancak eğer uzun yürüyüşler yapacaksanız işte benim kullandığım ve memnun kaldığım büyük çocuk taşıyıcıları:


Slingo'nun avantajları:
Türk bir annenin markası ve dolayısıyla diğerlerine nazaran ucuz ve kolay temin edilebiliyor. Bebek içinde rahat ediyor. Önde, sırtta ve yanda taşımak mümkün. Benim kızım gibi huysuz bir bebek bile içinde uyuyakalabiliyor. Ayrıca ilk defa bu sling içerisinde kızımı kendi kendime, yardım almadan ve rahatlıkla sırtıma bağlayabildim.
Dezavantajları:
WrapSling gibi uzun bir iple vücuda bağlanıyor, dolayısıyla bağlaması biraz zaman alabiliyor. Benim kızım gibi huysuz bebeklere biraz sıkışık gelebiliyor.


ErgoBaby'nin avantajları:
Yenidoğan taşıma aparatı ile bebeğinizin ilk gününden itibaren 3 yaşına kadar (yaklaşık 15 kilogramda kadar) taşıyabilmeniz mümkün. Yenidoğan aparatı ile gizli emzirme yapmak da mümkün deniliyor ama sezeryanlı anne olarak ben deneyemedim.
Bebeği önde, yanda ve sırtta taşıyabilirsiniz. Ama tek başıma sırtıma bağlamayı henüz beceremedim.
Normal kangurular gibi klipsli askılar ile takıldığından, takılıp çıkarılması kolay.
Askılar gevşetilip dik duran bebeği aşağı kaydırmak sureti ile emzirmek de mümkün ama mesela benim kızım yatarak emmeye alışkın ve dolayısıyla dik durarak emmekten hoşlanmıyor.
Ağırlığı tamamen bele bindirdiğinden bebeğin ağırlığını hissetmeden saatlerce taşımak mümkün: İşte kızım sırtımda 6 km yürüdüğüm güne dair yazım. (Kızım o dönem 12 kilogramdı ve benim belimde de ileri derecede fıtık vardı.)
İşte 34 aylık kızımla kanyon yürüyüşü yaptığımıza dair yazım. 16 kg ve hala Ergo'nun içinde keyfi yerinde.

Dezavantajları:
Çok pahalı.
Bebeği dışa dönük olarak oturtamıyorsunuz.

ErgoBaby'nin dezavantajlarını barındırmayan muadili bir ürün var: Lillebaby


Hem ErgoBaby'ye çok benziyor, hem nispeten ucuz hem de bebeği öne doğru baktırtmak da mümkün. Ama ben kullanmadım. ErgoBaby'yi aldıktan sonra haberim oldu bu taşıyıcıdan ve o kadar paraya kıyamadım. Ama aklım da kalmadı değil. Bu markanın başka güzel çocuk ürünleri de var. Belki ikinci bebeğimde bundan da alırım, belli olmaz :) Alırsam ErgoBaby mi, LilleBaby mi daha kullanışlı yarazım. Ya da bu konuda fikri olan varsa, yazarsa sevinirim.

Özetle:
ErgoBaby ve LilleBaby pahalı olmakla birlikte hem pratik olmaları, hem ilk güden itibaren 15 kilograma (3 yaşa) kadar kullanılabilmeleri, hem de bele yük bindirmemeleri açısından tüm diğer slingleri denemeden doğrudan almanızı tavsiye edeceğim ürünler.


Tüm bu taşıyıcılar şehir içi gezmelerinde ve uzun yol taşımalarında ideal oldukları gibi ayrıca bir yıl boyunca size yapışık yaşamak isteyecek bebeğinizle ev içinde rahat hareket etmenizi de sağlayacaklardır. Bebeğinizi sırtınıza bağlayıp tuvalete girmeniz, yemek yemeniz, bulaşık yıkayıp yemek yapmanız ve hatta elektrik süpürgesi vurmanız mümkündür. Bebeğinizi önünüze bağladığınızda ise arkanıza yaslanıp kitap okuyabilir, televizyon izleyebilir, parkta bahçede banklara oturup güneşlenebilirsiniz :) Ayrıca bebeği, kucakta uyumayı seven anneler için de ideal ürünler. Hatta koliki olan bebekler için ayrıca tavsiye ediliyorlar. Hem kendi vücut sıcaklığınız ile bebeğinizin bağırsaklarını rahatlatmanız hem de kendini ağrısından dolayı güvensiz ortamda hisseden bebeğinize anne teması sağlamanız ve ayrıca kendinizi de yormamanız mümkün olabiliyor. Eğer evde kullanmak için bir sling istiyorsanız size önerim pouch sling'ler. Hem takması ve çıkarması kolay hem de kendiniz dikebilirsiniz. Dezavantajları ağırlığı tek omuza bindirdiğinden uzun süreli kullanımlar ve dolayısıyla sokakta kullanmak için pek de uygun olmaması ve kişiye özel dikilmesinin gerekiyor olması (Zira herkesin omuz ve bel arası mesafesi ve bel çevresi ölçüleri farklı oluyor.):



Güncelleme:
Sling türlerinin karşılaştırıldığı bit tablo için bkz: http://www.sanalbebekmagazasi.com/index.php?do=dynamic/view&pid=9

Slinglerle ilgili sıkça sorulan sorular için bkz: http://www.sanalbebekmagazasi.com/Slinglerle-Ilgili-SSS,DP-7.html

28 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Yazı çok faydalı olmuş gerçekten, ben sling hiç denemedim ama dünyanın parasını verip kanguru aldım onu bile takması ayrı dert çıkarması ayrı dert herhalde 5 kere falan kullanmışımdır en fazla, şuan bir köşede duruyor. Kızımda ağırlaştı taşıması daha zor slingi de bir dahaki bebeğe deneriz artık;)

    YanıtlaSil
  3. Ellerine saglik, cok kapsamli bir yazi olmus. Ben Ingiltere'den wrap slinglerin en pratigi olan tricotti almistim ama bizimki hic hoslanmdi, fazla siki geldi ona. Sonra baba sling aldim, on da begenmedi, seninki gibi Bambino da boynunu yukari tutmak istedi hep, hic uzanmadi icinde. Baby Bjorn kullaniyorum simdilik ama ne kadar gider bilmiyorum. Digerlerine gore en azindan icinde oturuyor oglan :) Lillebaby sanirim bize uygun :) hemen arastiracagim. tesekkurler :)

    YanıtlaSil
  4. Ay sanki benim icimi okudun, paristeyim ve kafayi yiyorum pusetle, napsam diyip duruyorum. Karar veremedim bir turlu

    YanıtlaSil
  5. çok bilmişim, çok geçmiş olsun. şimdi nasılsın? bi mail bulamadım, buradan yazayım dedim. şimdi nasılsın?

    YanıtlaSil
  6. slingler konusunda en aydınlatıcı yazı seninki idi şimdiye kadar okuduğum...

    Babasling ile bekliyoruz bebeği, lillebaby ise doğduktan sonra alınacaklar listesinde... Ben de aslında ilk anda ergobaby alayım demiştim ama yenidoğan aparatı yaz dönemi için hiç uygun değildi ve fiyatı neredeyse babasling fiyatı kadardır. O yüzden babaslingi aldım, unnado dan çok uygun fiyata geldi, İngiltere'deki kiddicare sitesinden bile uyguna :)
    unnado bunu nasıl başardı şaşarım:)

    YanıtlaSil
  7. Merhaba!Slinglerle ilgili etraflica yazmaniz yardimci oldu fikir vermesi acisindan.Lille Baby i arastiriyorum amazonda.Yalniz bi muddet kullandiktan sonra dagildigi,askilarinin kaydigi ve hatta bel kemeri iyi tutmadigi icin bebegini dusuren bi annenin yorumunu da okuyunca korktum.Merak ediyorum siz bu urunu ne kadar sure kullandiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lille Baby kullanmadım ben hiç. Ergo Baby kullandım, kızım 30 aylık ve 15 kilo; hala sığıyor içine. Tam hatırlamıyorum ama kızım 9 aylıkken filan almıştım sanırım. Oldukça da sık ve uzun süreli kullandım. Hiçbir deformasyonu yok.

      Sil
    2. Merhaba ergo baby bircok modeli var siz hangi modelini kullaniyorsunuz oneriniz nedir

      Sil
    3. Ergo baby'nin tek bir modeli var bildiğim kadarıyla. Geçen sene bir de bebeğin öne dönük durmasını sağlamak üzere Ergo 360 isimli bir model çıkarmışlar. Ben eski modelini kullanıyorum.

      Sil
  8. selam
    birkaç noktaya parmak basmak istedim yazınla ilgili.
    - lillebaby'yi bilmiyorum ama ergo baby doğumdan itibaren kullanılmıyor. doğumdan itibaren kullanmak için infant insert (yenidoğan kundağı) edinmek gerekiyor. ama ilk 2-3 ayı atlattıysanız bebeğinizin boyu 60 cm gibiyse insert olmadan kullanabilirsiniz

    - bana en çok sorulan sorulardan biri "bebeğimi dışa donuk taşıyabilir miyim?" bebeklerin ozellikle ilk 6 ay dışa donuk taşınmaması nörolojik açıdan zararlı olabiliyor. bebeğin omurgası o pozisyonda yeterince desteklenmioyr, youlursa başını desteklice koyup uyuma şansı yok ve dışarı donuk taşınırken cok fazla uyarana maruz kalıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hele benim gibi bel sorunu olan annelerin bebeklerini dışa dönük taşımaları neredeyse imkansız. Çünkü annenin de omurgasına aşırı yük biniyor bebek önde ve dışa doğru dönükken.

      Yine de bebekler bir dönem mutlaka dışa dönük pozisyonda olmak istiyorlar. Ben o dönemi eşimin yardımıyla geçiştirdim gerçi :)

      Sil
    2. sırtta taşımak en guzeli işte o dönemde. hem sırta ve boyna daha az yuk biniyor hem de bebe etrafı daha iyi izleyebiliyor. anne babalar ilk zamanlar sırtta taşımaya çekiniyor. en guzeli evde bir kişi daha varken sırtta antrenman yapmak :)

      Sil
    3. bu arada hangi sling? sorusunun az da olsa yanıtı olabilecek bir tablo hazırladım. belki işine yarar birilerinin. musaadenle link vereyim:
      http://www.sanalbebekmagazasi.com/index.php?do=dynamic/view&pid=9

      tabi bir de bu var : http://www.sanalbebekmagazasi.com/Slinglerle-Ilgili-SSS,DP-7.html

      Sil
  9. Bebeğinizi taşımak için daha fazlası!
    http://hepsianneden.com/kangurular

    Ve bir kişiye Amazonas Carry Star kazanma şansı.
    http://hepsianneden.blogspot.com/2012/06/babalar-gununuz-kutlu-olsun.html

    Ergonomik taşıyıcılar hakkında bilmek istediğiniz her şeyi sorabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  10. merhaba yazınızı ilgiyle okudum. Lillebaby bulamıyorum türkiyede.Ergobaby resimlerinde dışa dönük taşıma gösteriyor ama çoğu yerde dışa dönük kullanılmaz yazılmış.merak ettim bende. ergobaby 150tl gittigidiyorda. lillebaby e-bayda 100$.
    siz hala kullanıyormusunuz ergobaby'i?buarada benim kızım 3 aylık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lillebaby Türkiye'de yok, ben de yakından hiç görmedim. ErgoBaby denememiş olsaydım e-bay üzerinden satın alacaktım.
      ErgoBaby dışa dönük kullanılmıyor. Ancak bebek 6 aydan küçükken belki bağdaş pozisyonunda taşımayı deneyebilirsiniz ama pek efektif olacağını sanmıyorum. ErgoBaby'nin dışa dönük fotoğraflarını hiç görmemiştim. Dışa dönük taşıma birkaç ay için gerekiyor. 4-6 aylar arasında sürekli etrafı görmek istiyorlar. Ben o dönem kısa süreli (5-10 dk) taşımalar için ucuz bir kanguru almıştım. ErgoBaby'yi artık eskisi kadar sık olmasa da elbette kullanıyorum, kızım hala (3 yaşında) içine rahatlıkla sığıyor. Bir puset parası kadar para ödenmesi grekyor ama kesinlikle çok işe yarayan ve dayanıklı bir ürün. Benimki hala sapasağlam, ikinci bebekte de kullanacağım umarım :)

      Sil
    2. selam
      lillebaby denemek için aldım birkaç tane. http://www.tuniko.com/Lillebaby-Kanguru,PR-19399.html

      bilginize

      Sil
    3. Denedin mi peki Hülya? Çok merak ediyorum kullanışlı mı diye.

      Sil
    4. ben sahsen cok fazla lillebaby soruldugu için getirttim. Dışa donuk taşımayı desteklemiyorum malum. Çok buyuk farkları yok ergo ve bobayla. O bacak kısmı daraltıldıgı için bebek cok ufakken bşle bacaklarını açarak kullanbiliyorsun. O kısım dar oldugu için dışa donuk taşımak da mumkun ama cok buyuk fark yok gercekten. ama guzel urun :)

      Sil
  11. ErgoBaby dışa dönük kullanılmıyor, çünkü bu ergonomik değil ve ErgoBaby ergonomik bir kanguru. Dişa dönük iyi degil sirt ve kalça için. Resimleri var: http://www.hipdysplasia.org/developmental-dysplasia-of-the-hip/prevention/baby-carriers-seats-and-other-equipment/


    Anne (Türkçe öğreniyorum)
    hepsianneden.blogspot.com
    www.hepsianneden.com, sadece Annenin seçtikleri

    YanıtlaSil
  12. Lütfen dikkat! Ebay de sahte ErgoBaby var, ve tokaları kırılabilir.
    http://www.babesinarms.com.au/counterfeit-ergobaby

    Benim sayfade orijinal var, ebebek'te var. Başka güvenilibilir satış noktaları, lütfen Türkiye distribütör ara http://www.operaistanbul.com/.
    Resmi satış fiyatı 299TL, genelde daha ucuz sahte demektir.

    Kendin seç, ben sadece bilgi vermek istiyorum, çünkü sahte tehlikeli.

    Anne (Türkçe öğreniyorum)
    hepsianneden.blogspot.com
    www.hepsianneden.com, sadece Annenin seçtikleri

    YanıtlaSil
  13. Ergo Baby'ye benzeyen ama doğumdan itibaren kullanılan ve bebeğin ve sizin ölçülerinize göre ayarlanan Manduca'yı kesinlikle tavsiye ederim:http://www.mylittleboutique.com.tr/contents/tr/d3.html

    YanıtlaSil
  14. Arkadaslar ergo baby ve manduca arasanda kaldm hangsini tavsiye edersiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Menduca'yı hiç kullanmadığım için, ikisi arasında değerlendirme yapamayacağım. Ama fotoğraflarından gördüğüm kadarıyla ikisi arasında pek de bir fark yok zaten.

      Sil
    2. Menducayı bılmıyorum ama ergoyu kullandım çok rahat ettım

      Sil
  15. Selim kolik bir bebek olduğu için sling kullandıö ılk 4 ay çokta rahatt ettim, kanguru olarak 360 derece taşınabilen amerikan markası Catbird Baby var bir bakın derim www.anneburada.com

    YanıtlaSil
  16. Merhaba ergobabynin replikasi ile orijinali nasil ayirt edilir.Bir arkadasimin arkadasindan satin almayi dusundugum bir kanguru var ergobaby Amerikadan 5 yil once aldigini soyledi made in china designed usa yaziyor etiketinde anca ilk model ergobaby klips yerlerinde amblem yok.Sizce almali miyim?Ne dersiniz?Ya da neye dikkat etmeliyim?

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram

Twitt'le

Translate

İstatistiklerim


View My Stats